Quote from Funbeat user on 9 January 2010, 13:00Jag skulle tro att Team CSC har fått 500 hjulpar per säsong av Zipp.
Jag skulle tro att Team CSC har fått 500 hjulpar per säsong av Zipp.
Quote from Funbeat user on 9 January 2010, 23:36Håkan C, förklara för mig hur ett lägre däckstryck kan ge lägre rullmotstånd. Visa gärna med både teori och empiriska studier för att övertyga mig.
Själv är jag övertygad om motsatsen, dvs att ett högre däckstryck ger lägre rullmotstånd. Det illustreras
Håkan C, förklara för mig hur ett lägre däckstryck kan ge lägre rullmotstånd. Visa gärna med både teori och empiriska studier för att övertyga mig.
Själv är jag övertygad om motsatsen, dvs att ett högre däckstryck ger lägre rullmotstånd. Det illustreras
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 08:47Valentin78 - skrev:
Det finns del märken som tex. HED som är bättre än Zipp men betydligt billigare, jag lovar att en tredjedel av priset på ett Zipphjul är marknadsföringskostnader. Zipp är leksaker jämfört med tex. Campagnolo när det gäller kvalité. Sk
Valentin78 - skrev:
Det finns del märken som tex. HED som är bättre än Zipp men betydligt billigare, jag lovar att en tredjedel av priset på ett Zipphjul är marknadsföringskostnader. Zipp är leksaker jämfört med tex. Campagnolo när det gäller kvalité. Sk
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 11:07Då är inte Michelins produkter lämpliga för cyklister över 82 kg?
Skumt att inte totalvikten på ekipaget som är mest väsentlig?
Tänk om nån kör med en cykel på 17 kg och en annan med en på 6.8 kg.
Då är inte Michelins produkter lämpliga för cyklister över 82 kg?
Skumt att inte totalvikten på ekipaget som är mest väsentlig?
Tänk om nån kör med en cykel på 17 kg och en annan med en på 6.8 kg.
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 18:11Också en sak jag reflekterat över, det finns givna regler för alla andra fordon men inte för cyklar angående belastning?
Också en sak jag reflekterat över, det finns givna regler för alla andra fordon men inte för cyklar angående belastning?
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 20:57Håkan C,
om ett däckstest genomförs med samma last och däcktryck för att jämföra olika däckstyper och bredder, så är de enda svar testerna ger rullmotstånden för olika däckstyper och bredder vid just detta tryck och last, och precis enligt din illustrati
Håkan C,
om ett däckstest genomförs med samma last och däcktryck för att jämföra olika däckstyper och bredder, så är de enda svar testerna ger rullmotstånden för olika däckstyper och bredder vid just detta tryck och last, och precis enligt din illustrati
Quote from Berit Bengtson on 10 January 2010, 22:01Daniel Nihlén påstod:
> Eftersom kontaktytan för 28 mm däcket kommer att vara
> 40% större = större hysteresarbete= högre rullmotstånd.Tyvärr verkar du inte förstå vad det är hos ett däck som ger rullmotståndet.
Eftersom däcket ligger still mot marken
Daniel Nihlén påstod:
> Eftersom kontaktytan för 28 mm däcket kommer att vara
> 40% större = större hysteresarbete= högre rullmotstånd.
Tyvärr verkar du inte förstå vad det är hos ett däck som ger rullmotståndet.
Eftersom däcket ligger still mot marken
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 23:42Håkan C,
mitt syfte är inte att övertyga dig utan att opponera mig mot dina falsarier.
Fast jag ska göra ett försök till, så jag ska göra mitt bästa för att förklara så enkelt som möjligt.
Om du tänker dig den högra bilden i din illustration. Brett dä
Håkan C,
mitt syfte är inte att övertyga dig utan att opponera mig mot dina falsarier.
Fast jag ska göra ett försök till, så jag ska göra mitt bästa för att förklara så enkelt som möjligt.
Om du tänker dig den högra bilden i din illustration. Brett dä
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 08:40Jag har otroligt svårt att tro på att det optimala rullmotståndets beroende att däckbredd och tryck inte väsentligt beror på underlaget.
Utan att ha nåt räkneunderlag antar jag att på ett väldigt slätt underlag rullar ett väldigt hårt pumpad däck bäst (
Jag har otroligt svårt att tro på att det optimala rullmotståndets beroende att däckbredd och tryck inte väsentligt beror på underlaget.
Utan att ha nåt räkneunderlag antar jag att på ett väldigt slätt underlag rullar ett väldigt hårt pumpad däck bäst (
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 09:39Precis, som när jag körde barnvagn genom djupsnö till dagis precis, då hade jag önskat bredare däck än de 40 mm svålar som siter på, jag löste iofs problemet genom att sänka lasten på däcken genom att dra vagnen istället för att trycka och då sänktes rull
Precis, som när jag körde barnvagn genom djupsnö till dagis precis, då hade jag önskat bredare däck än de 40 mm svålar som siter på, jag löste iofs problemet genom att sänka lasten på däcken genom att dra vagnen istället för att trycka och då sänktes rull