Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför inte Zipp 1080
You need to log in to create posts and topics.

Den frågan har inget enkelt svar. Man kan jämföra med en vingprofil. (Red: Dvs resonemanget gäller aerohjul, för lågprofilfälgar gäller nog alltid att däckradien ska vara så liten som möjligt). Om vinden kommer rakt framifrån ska vingen vara så tunn som m

Haha, den här tråden börjar ju passa in mer och mer på Happy i stället...

Synd bara att Happy´s forum är så ostrukturerat i en jämförelse.

Det verkar som att Contador tränar på dessa hjul: http://bianchista.blogspot.com/2010/01/contador-on-tarmac-sl3.html

"Sen skulle jag gärna veta varför breda däck är mer aerodynamiska än ett smalt?"

Jag tror att det beror på att formen däck+fälg blir mer droppformad + mindre virvlar i övergång däck/fälg.

"...Att välja ngt bredare däck ger inte enbart en bekvämare cykling och en snabbare cykling pga bättre aerodynamik (med fälgar som är optimerade för det) utan ett bredare däck ger även lägre rullmotstånd.."

Citerat från ditt inlägg så påstår du att breda

Daniel, citatet är nåt felaktigt, precis som du säger.

Så här är min sanning, se om du håller med:
1. Smala däck har bättre aerodynamik än breda.
2. Breda däck, då man jämför moderna racerdäck på 23 mm vs 19 mm, har lägre rullmotstånd. De kan båda pumpas

Björn:
Bra förklaring, men du glömde fallet med 19mm däck på ett modernt hjul.

Dessutom är det mer än aerodynamiken som spelar roll för hastigheten, rullmotståndet spelar större roll än de flesta tror.
Det finns tester som visar att 20mm däck har ~1/3 hö

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20grand%20prix%204%20season.shtml
http://www.vittoria.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12312&Itemid=116

Det finns del märken som tex. HED som är bättre än Zipp men betydligt billigare, jag lovar att en tredjedel av priset på ett Zipphjul är marknadsföringskostnader. Zipp är leksaker jämfört med tex. Campagnolo när det gäller kvalité. Skulle vara kul att vet