Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 22:26Den frågan har inget enkelt svar. Man kan jämföra med en vingprofil. (Red: Dvs resonemanget gäller aerohjul, för lågprofilfälgar gäller nog alltid att däckradien ska vara så liten som möjligt). Om vinden kommer rakt framifrån ska vingen vara så tunn som m
Den frågan har inget enkelt svar. Man kan jämföra med en vingprofil. (Red: Dvs resonemanget gäller aerohjul, för lågprofilfälgar gäller nog alltid att däckradien ska vara så liten som möjligt). Om vinden kommer rakt framifrån ska vingen vara så tunn som m
Quote from Funbeat user on 27 October 2009, 08:07Haha, den här tråden börjar ju passa in mer och mer på Happy i stället...
Haha, den här tråden börjar ju passa in mer och mer på Happy i stället...
Quote from Funbeat user on 27 October 2009, 12:11Synd bara att Happy´s forum är så ostrukturerat i en jämförelse.
Synd bara att Happy´s forum är så ostrukturerat i en jämförelse.
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 13:20Det verkar som att Contador tränar på dessa hjul: http://bianchista.blogspot.com/2010/01/contador-on-tarmac-sl3.html
Det verkar som att Contador tränar på dessa hjul: http://bianchista.blogspot.com/2010/01/contador-on-tarmac-sl3.html
Quote from Funbeat user on 8 January 2010, 00:26"Sen skulle jag gärna veta varför breda däck är mer aerodynamiska än ett smalt?"
Jag tror att det beror på att formen däck+fälg blir mer droppformad + mindre virvlar i övergång däck/fälg.
"Sen skulle jag gärna veta varför breda däck är mer aerodynamiska än ett smalt?"
Jag tror att det beror på att formen däck+fälg blir mer droppformad + mindre virvlar i övergång däck/fälg.
Quote from Funbeat user on 8 January 2010, 09:17"...Att välja ngt bredare däck ger inte enbart en bekvämare cykling och en snabbare cykling pga bättre aerodynamik (med fälgar som är optimerade för det) utan ett bredare däck ger även lägre rullmotstånd.."
Citerat från ditt inlägg så påstår du att breda
"...Att välja ngt bredare däck ger inte enbart en bekvämare cykling och en snabbare cykling pga bättre aerodynamik (med fälgar som är optimerade för det) utan ett bredare däck ger även lägre rullmotstånd.."
Citerat från ditt inlägg så påstår du att breda
Quote from Funbeat user on 8 January 2010, 22:38Daniel, citatet är nåt felaktigt, precis som du säger.
Så här är min sanning, se om du håller med:
1. Smala däck har bättre aerodynamik än breda.
2. Breda däck, då man jämför moderna racerdäck på 23 mm vs 19 mm, har lägre rullmotstånd. De kan båda pumpas
Daniel, citatet är nåt felaktigt, precis som du säger.
Så här är min sanning, se om du håller med:
1. Smala däck har bättre aerodynamik än breda.
2. Breda däck, då man jämför moderna racerdäck på 23 mm vs 19 mm, har lägre rullmotstånd. De kan båda pumpas
Quote from Berit Bengtson on 9 January 2010, 11:15Björn:
Bra förklaring, men du glömde fallet med 19mm däck på ett modernt hjul.Dessutom är det mer än aerodynamiken som spelar roll för hastigheten, rullmotståndet spelar större roll än de flesta tror.
Det finns tester som visar att 20mm däck har ~1/3 hö
Björn:
Bra förklaring, men du glömde fallet med 19mm däck på ett modernt hjul.
Dessutom är det mer än aerodynamiken som spelar roll för hastigheten, rullmotståndet spelar större roll än de flesta tror.
Det finns tester som visar att 20mm däck har ~1/3 hö
Quote from Funbeat user on 9 January 2010, 11:26http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20grand%20prix%204%20season.shtml
http://www.vittoria.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12312&Itemid=116
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20grand%20prix%204%20season.shtml
http://www.vittoria.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12312&Itemid=116
Quote from Funbeat user on 9 January 2010, 12:22Det finns del märken som tex. HED som är bättre än Zipp men betydligt billigare, jag lovar att en tredjedel av priset på ett Zipphjul är marknadsföringskostnader. Zipp är leksaker jämfört med tex. Campagnolo när det gäller kvalité. Skulle vara kul att vet
Det finns del märken som tex. HED som är bättre än Zipp men betydligt billigare, jag lovar att en tredjedel av priset på ett Zipphjul är marknadsföringskostnader. Zipp är leksaker jämfört med tex. Campagnolo när det gäller kvalité. Skulle vara kul att vet