Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Undra hur många elitdamer som kör på damramar?

Intressant fråga, inte några som jag har sett på Youtube iallafall. Men man får väl anta att de rosa cyklarna säljer bra bland vanligt folk, annars skulle de väl inte tillverkas? Min triathlon-idol Kathleen Allen cyklade till exempel på en rosa cykel i Ko

Allvarligt, betyder en damram för er att den är rosa?! Kom igen nu... Jag har bara damramar, dvs ramar anpassade för tjejer genom sin mindre geometri och jag äger ingen cykel som är rosa. Är det för mycket begärt att få lite nyans på diskussionen?

Tjejer

"Damram" är trots allt missvisande enligt min mening. Mer korrekt vore att säga att cyklar är anpassade för folk med olika kroppsbyggnad. Tror man skjuter sig i foten om man generaliserar för mycket och användes man vs. kvinna för att avgöra vilka dimensi

Eftersom proportioner mellan ben-bål är annorlunda på kvinnor än män så finns olika ramgeometri.

Jag köper inte att de är annorlunda mellan män och kvinnor, de är annorlunda mellan olika personer.

Menar du att kvinnor har längre eller kortare ben än män?

Kvinnor har generellt sett en kortare bål i förhållande till benens längd.

Susanne; Jag är ingen cykelexpert, men när jag surfat runt har jag upplevt att de cyklar som marknadsförs till kvinnor är rosa/lila. Jag kan ha fel?

Det är jättebra att det görs cyklar för kvinnor tycker jag. Just i fallet Seduza vs. Dulce så tyckte jag

Jag är inte övertygad om att så är fallet. âven om det skulle finnas en statistisk skillnad så är tillpassning av cykel alltför komplext för att generaliseras i termer av manligt och kvinnligt.

Jag vidhåller att det är missvisande med "damgeometri" då de

Ni får anmäla detta till DO.