Quote from Funbeat user on 12 October 2013, 13:39Kristina, håller med om att det känns bra (och troligen är givande) att öka takten en smula på en del längre pass inför ett lopp. Jag körde också några 14-18 km-pass inför Sthlm halvmarathon förra året som var mer av snabbdistanskaraktär. Då låg jag runt
Kristina, håller med om att det känns bra (och troligen är givande) att öka takten en smula på en del längre pass inför ett lopp. Jag körde också några 14-18 km-pass inför Sthlm halvmarathon förra året som var mer av snabbdistanskaraktär. Då låg jag runt
Quote from Funbeat user on 14 October 2013, 20:01Det bästa argumentet jag hört till att det ska gå långsamt är att hjärtats fyllnadsgrad blir 100% vid ungefär 70% av maxpulsen.
Praktiskt skulle det innebära att man har full kardiakträning vid 70% och ju längre tid man ligger där ju mer kardiakträning =
Det bästa argumentet jag hört till att det ska gå långsamt är att hjärtats fyllnadsgrad blir 100% vid ungefär 70% av maxpulsen.
Praktiskt skulle det innebära att man har full kardiakträning vid 70% och ju längre tid man ligger där ju mer kardiakträning =
Quote from Funbeat user on 14 October 2013, 20:33Där blev det nåt påtagligt AL. Intressant. Man undrar förstås hur mycket det kan diffa, och hur mycket det gör på en halvfet gubbe. Men nåt konkret att spekulera ikring... 🙂
Där blev det nåt påtagligt AL. Intressant. Man undrar förstås hur mycket det kan diffa, och hur mycket det gör på en halvfet gubbe. Men nåt konkret att spekulera ikring... 🙂
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 00:40Kanske inte direkt så klargörande i exakt vilken hastighet man skall hålla på långpassen, men ett i mitt tycke intressant utdrag ur Filip Larsens och Mikael Mattsons utmärkta bok: http://nitrovegan.blogspot.se/2013/01/distanstraning-hur-mycket-och-varfor.
Kanske inte direkt så klargörande i exakt vilken hastighet man skall hålla på långpassen, men ett i mitt tycke intressant utdrag ur Filip Larsens och Mikael Mattsons utmärkta bok: http://nitrovegan.blogspot.se/2013/01/distanstraning-hur-mycket-och-varfor.
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 03:41Dess mer jag lär mig om löpning dess mer upplever jag att jag inte kan. Men nåväl, det har diskuterats lite ovan kring det gamla temat att det är fart som "dödar", inte distans. Detta är något som jag i en viss form tror på. Men, jag tror att det viktiga
Dess mer jag lär mig om löpning dess mer upplever jag att jag inte kan. Men nåväl, det har diskuterats lite ovan kring det gamla temat att det är fart som "dödar", inte distans. Detta är något som jag i en viss form tror på. Men, jag tror att det viktiga
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 06:28Varför skulle skadorna komma på träning men inte på tävling?
Nyfiken. 🙂
Tillägg: Äh, glöm min fråga. Nu trillade polletten ner tror jag. 🙂
Varför skulle skadorna komma på träning men inte på tävling?
Nyfiken. 🙂
Tillägg: Äh, glöm min fråga. Nu trillade polletten ner tror jag. 🙂
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 09:51Angående vilket tempo man ska hålla så finns det många skolor.
Kör själv nån sorts mischmash mellan subjektiv känsla, pulsbaserat utifrån en gissad maxpuls, tempobaserat utifrån Jack Daniels zoner & allmän dagsform & humör.
(Jag vet att det låter himla
Angående vilket tempo man ska hålla så finns det många skolor.
Kör själv nån sorts mischmash mellan subjektiv känsla, pulsbaserat utifrån en gissad maxpuls, tempobaserat utifrån Jack Daniels zoner & allmän dagsform & humör.
(Jag vet att det låter himla
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 09:59Om man inte springer tävlingar speciellt ofta så borde man ju få tillåtelse av experterna att springa snabbt på träning lite då och då 🙂
Om man inte springer tävlingar speciellt ofta så borde man ju få tillåtelse av experterna att springa snabbt på träning lite då och då 🙂
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 10:091. Springer inte de flesta på tävling i en lägre fart än vad de gör på kortare träningspass?
2. Varför inte träna längre än tävlingssträckan?
1. Springer inte de flesta på tävling i en lägre fart än vad de gör på kortare träningspass?
2. Varför inte träna längre än tävlingssträckan?
Quote from Funbeat user on 15 October 2013, 11:19Jag håller långsammare tempo på de flesta av mina tävlingar jämfört med tempot på träning. Paradoxalt nog har jag placerat mig som bäst när jag sprungit som långsammast.
Jag håller långsammare tempo på de flesta av mina tävlingar jämfört med tempot på träning. Paradoxalt nog har jag placerat mig som bäst när jag sprungit som långsammast.