Quote from Funbeat user on 17 November 2012, 17:42Om man bara kikar på Stockholm marathon för att få statistik på motionärer så tror jag det kan bli lite snedvridet. För trettio år sedan var det Stockholm som gällde för många, nu är det bara ett i mängden. Jag tror jag känner fler som satsar på utlländsk
Om man bara kikar på Stockholm marathon för att få statistik på motionärer så tror jag det kan bli lite snedvridet. För trettio år sedan var det Stockholm som gällde för många, nu är det bara ett i mängden. Jag tror jag känner fler som satsar på utlländsk
Quote from Funbeat user on 17 November 2012, 23:19En seriös fråga från en novis: varför skall man intervallträna om man är långdistanslöpare? Det måste ju vara som att typ flytta till Frankrike om man vill lära sig tala engelska??? 🙂
En seriös fråga från en novis: varför skall man intervallträna om man är långdistanslöpare? Det måste ju vara som att typ flytta till Frankrike om man vill lära sig tala engelska??? 🙂
Quote from Funbeat user on 17 November 2012, 23:44Intervallträning behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man springer så röven ramlar av. Som marathonlöpare kan man ju exempelvis köra intervallpass av typen 5x5 km i marafart. Att springa snabbare intervaller kan ju syfta till att förbättra syreupptagn
Intervallträning behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man springer så röven ramlar av. Som marathonlöpare kan man ju exempelvis köra intervallpass av typen 5x5 km i marafart. Att springa snabbare intervaller kan ju syfta till att förbättra syreupptagn
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 10:17Per, novis? Har man gjort halvmaraton på 1:15 så är man väl knappast en novis. Dessutom har väl din svärmor gjort sub 3h på marathon utan intervallträning.
Per, novis? Har man gjort halvmaraton på 1:15 så är man väl knappast en novis. Dessutom har väl din svärmor gjort sub 3h på marathon utan intervallträning.
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 10:47Leffe: Detta var ju på 80-90 talen. Jag (och svärmor) var definitivt bättre då! 🙂
Med risk för att låta som en grinig gammal gubbe som tyckte allt var bättre förr: För länge sen läste jag en bok om/av Gunder Hägg. Han var ju rätt skaplig på att springa
Leffe: Detta var ju på 80-90 talen. Jag (och svärmor) var definitivt bättre då! 🙂
Med risk för att låta som en grinig gammal gubbe som tyckte allt var bättre förr: För länge sen läste jag en bok om/av Gunder Hägg. Han var ju rätt skaplig på att springa
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 11:23Per: för att du kan hålla högre tempo under en kort stund och på så vis stressa systemen mer än under långsammare löpning...
Per: för att du kan hålla högre tempo under en kort stund och på så vis stressa systemen mer än under långsammare löpning...
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 11:36Angående diskussionen om forskning/erfarenhet kontra inte använda det i sin träning.
Att använda sig av kunskap har ju lyft rätt många andra sporter. Fotboll, skidåkning, tynglyftning, etc etc. Det är nog ett kraftigt villospår att tro att man inte blir
Angående diskussionen om forskning/erfarenhet kontra inte använda det i sin träning.
Att använda sig av kunskap har ju lyft rätt många andra sporter. Fotboll, skidåkning, tynglyftning, etc etc. Det är nog ett kraftigt villospår att tro att man inte blir
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 12:29Ett stort problem i sammanhanget forskning - träning är att forskningen nödvändigtvis inte bryr sig om träning i sig, utan mer om att förstå ex. biokemiska processer. Det gör att forskningsresultat ofta(st) tas fram utan en klar tanke bakom praktisk tillä
Ett stort problem i sammanhanget forskning - träning är att forskningen nödvändigtvis inte bryr sig om träning i sig, utan mer om att förstå ex. biokemiska processer. Det gör att forskningsresultat ofta(st) tas fram utan en klar tanke bakom praktisk tillä
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 13:41MF: Japp, det är säkert så att mycket forskning inte kommer till användning. Ett stort problem tycker jag är att många har en tendens att ta tillvara den forskning som stöder deras idéer men man ser inte helheten. Jag tror dock ofta att man sakta men säke
MF: Japp, det är säkert så att mycket forskning inte kommer till användning. Ett stort problem tycker jag är att många har en tendens att ta tillvara den forskning som stöder deras idéer men man ser inte helheten. Jag tror dock ofta att man sakta men säke