Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om man tvingar på motionärerna vetenskapliga träningsmetoder och ser till att de inte springer i tåskor, utan GPS-mobiler och annat geschäft så bättrar de sina tider på maran med 10-20 minuter och då kommer eliten att känna flåset i nacken och springa ett

Jag tror att den viktigaste slutsatsen som kan dras är att "terränglöpning" är väldigt nyttigt!

Mer specifika slutsatser än så är nog svåra att dra!

Kruxet med vetenskapligt baserad träning är väl att forskningen inte har kommit tillräckligt långt för att dra några enkla icke-triviala slutsatser om träning. Det krävs kompetens, erfarenhet och omdöme för att dra användbara slutsatser. Det blir lätt ove

Finns det någon statistik med snittid på t ex Sthlm marathon genom åren? Eller något annat lopp, kanske? Tänker då på samtliga deltagare i loppet. Det vore i så fall mycket intressant att ta del av för att få veta hur det står till i verkligheten och istä

Givetvis är alla välkomna att springa maran oavsett fart och det är bättre att folk rör på sig än att dom springer snabbt! Även om jag tycker det är roligt när det springs snabbt.

Statistik på t.ex. hur många som kommit under sub3 på SM och 2:15 på LL ha

Mackan, jag har försökt Googla efter statistik på snitthastigheten bland samtliga löpare på marathonlopp och inte enbart eliten som springer sub 2:30. Men det är inte speciellt lätt att hitta sådana tabeller. Eller också är jag kass på att leta.

Joakim, du kommer inte att hitta någon relevant jämförande statistik på snitthastigheten av det enkla skälet att maxtiden varierat genom åren.

Mikael, jo - jag har förstått att det är så i en del lopp. Men visst har väl vissa klassiska maror haft samma maxtid genom ett stort antal år, t ex 6 timmar om vi pratar om marathonlopp eller 2 timmar för millopp?

Hittade den här artikeln i NY Times:

"It’s true that marathons around the country are getting slower, as more charity runners and run-walkers take part. In 1980 the average marathon time was about thre

Som ett litet exempel kan jag nämna min fd sambo. 1987 sprang han sin första mara, Sthlm. Han sprang på 2:58:10 och kom på plats 792. Idag hade den tiden placerat honom på plats 235.