Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej löparexperter.

Jag är en motionslöpare som trots idogt läsande på internet inte riktigt kan förstå varför jag ska träna i tröskelfart när jag vill bli en bättre löpare. Kan någon reda ut detta en gång för alla?

Exempel: jag sprang milen i höstas på

Edit: !OBS! Är ingen expert!

Kan det kanske handla om vanlig enkel ordförbistring? Lägre tempo = kortare tid per km = högre fart???

Sätter man in din miltid här:
http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=10000&units=meters&time=04040
ger det ett

Enligt denna sida: http://www.runbayou.com/jackd.htm
bör du ligga på 3:55 på 1000m intervaller.

Det enkla svaret är att lång praktisk erfarenhet visat att tempon kring tröskelfarten ger bra träningseffekt för relativ liten insats jämfört med vanlig distanslöpning. Det är med andra ord en effektiv träningsform, och för de flesta räcker med att spring

6x1000m blir enligt min mening alldeles för lätt om man kör det i tröskelfart. Dessutom skulle jag säga att tröskelfarten bara ligger 5s/km ifrån 10km-PB de dagar då dagsformen är bra, 10s/km är lite för långt ifrån.

Så OM du ska köra tröskelträning kan

Det korta svaret på frågan om varför man ska köra tröskelintervaller skulle kunna vara: för att det är roligt!

Som jag förstått det: Vitsen är att köra en aning snabbare än tröskelfart för att få liiite syra för att träna upp syratåligheten och skjuta tröskeln lite högre. Springer man tröskelfart eller långsammare blir det ju, som Markus säger, bara en onödig vila

Johan,
Mina synpunkter:
Det finns en del del bra "erfarenhetsvärden" som använts länge. Är din miltid ett "bra lopp" och vill du ha km-tröskelfarten dra bort 1,5 minuter på miltiden. Dela sedan med 10. Du får då 3:55. Ett annat sätt, ta bort 10 sekunder f

Tack för många intressanta svar.
Som många av er säger, och som jag själv har skrivit i inlägget, så låter det som att tröskelfart på intervaller bara borde leda till onödig vila och att jag kanske i stället borde ligga strax under 4 min per kilometer per

I LN:s artikel rekommenderas 8-10x1000m i tröskelfart (4:10/km) med "kort" vila, säg 30-45s. Dvs både större omfattning och kortare vila än 6x1000m med 1min vila.