Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Enligt Jack Daniels (i korthet):

Du tränar fyra olika system med olika typer av pass i olika farter:
- R-intervaller (hög fart) tränar motoriken
- I-intervaller (VO2max-fart) tränar maximala syreupptagningsförmågan
- T-intervaller (tröskelfart) höjer din

Nu är det ju bara att prova alla varianter. Perfekt. Inget av förslagen är det enda svaret och inget är ju dåligt så variera 🙂

Markus, varför skall man köra så där sakta i dessa intervallerna? Förstår det faktiskt inte. Jag har aldrig tillämpad den vari

Sakta? Trådskaparens tävlingsfart på milen är 4:04/km, då är väl 4:10/km skaplig fart. Kör man 10x1000m med 30s vila tycker jag det blir ett bra pass. Kanske inte riktigt max, men vad är det som säger att man ska köra max på alla pass? Största fördelen me

Jag får fortsatt mycket bra feedback här, tack!

Det är möjligtvis så att artikeln på marathon.se tipsar om lite för "snäll" och skonsam träning. Där är tanken att vila kort och att bygga på med fler intervaller efter hand. Men tröskelfarten kanske man sk

Tror inte det skrevs ovan - men då du kör VO2-intervaller ska vilan vara ordentligt lång så du verkligen går ner i puls (3 minuter kanske)
Vid tröskel intervaller ska du bara hämta dig lite,30-90s på 1000-2000 intervaller.

Markus. Ok tar man extremerna 30 sekunder och 10 intervaller blir det inte "sakta". Rätt konstigt pass dock. Kan inte säga att jag känner någon som kör på det viset. De flesta kör nog vanliga tröskelpass istället. Antar de flesta tycker vanliga pass är ro

@Håkan

Det är väl inget konstigt pass? Ska man nu köra tröskelträning så gör man det antingen genom att springa passens om en sammahängande distans (t.ex 20min) eller delar upp det i intervaller istället för att kunna köra mer volym och fortfarande orka

Jag beundrar er alla som vet så mycket.
Det är inte ironiskt skrivet.

När jag höll på så sprang jag.
Sprang som min kropp ville.

Hade antagligen blivit lite bättre om jag vetat mer.

Däremot tror jag inte att motionärer i allmänhet har någon nytta av al

Bra och intressanta råd!
Självklart får det inte bli för mycket teori som kväver lusten att springa men då jag gillar att pressa mig och tycker att kroppen är en intressant "maskin" så suger jag åt mig alla råd.

Jag tänkte försöka mig på en sammanfattnin

Kunskap är bra, men kombinationen mellan egna erfarenheter och kunskap är bättre. Testa, utvärdera, förändra.