Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Att syrepptaget är tillräckligt för att varenda molekyl glukos, fett, etc ska förbrännas fullständigt (dvs aerobt) och mjöksyra/laktatnivåerna ligger stabilt (på 4 mM ungefär vid löpning).

edit: att kroppen "transporterar bort" mjölksyra kanske inte är e

Du skriver ju själv "överskottet av mjölksyra transporteras bort" ???

Forskarna verkar vara oeniga huruvida syrebrist är orsaken till laktatproduktion. En alternativ teori är att vid hög arbetsintensitet, kopplas snabba icke-oxidativa muskelfibrer in som alltså inte kan förbränna laktat oberoende av hur mycket syre de har

Borde vara säkrare att säga att tröskeltempot är det högsta tempot då laktatkoncentrationen i blodet kan hållas konstant över tiden. Är koncentrationen konstant över tiden ligger man under tröskeltempot oavsett koncentartion och stiger koncentrationen obe

Christer S, Jo men men då menar jag bokstavligen transportera bort, via blodet, från muskler som producerar överskott på mjölksyra/laktat, till andra muskler och organ som eliminerar mjölksyra (vilket kräver syre).
Det jag vänder mig emot är om man säger

Vissa forskare tror inte att det uppstår syrebrist i musklerna utan att FADH2 (har jag för mig?) inte hinner regenereras snabbt nog i andningskedjan. Laktatjoner bildas då för att neutralisera det överskott av vätejoner som bildas. I så fall är inte mjölk

Olle: varför trodde du att jag menade "bildligen transportera bort"?

Christer. jag vet inte hur du menade, det finns ju två alternativ... Tröskeltempo har ju inte med lokal anhopning av mjölksyra att göra, snarare hela kroppens förmåga att eliminera den mjölksyra som produceras

Anders, den här enkla bilden kanske beskrive

@OE: Läste nånstans/nån på FB reffade till en artikel där ett team tog biopsier och de kunde inte se att det inte var syretillgången som utgjorde den begränsande faktorn.