Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 21:25Att ligga 10sek över milfart är givetvis skonsammare än att ligga 5-6sek under milfart. Däremot skulle jag vilja påstå att det senare höjer tröskeln mer än det tidigare. Dessvärre blir man mer sliten. Alltså en balansgång. Tränar man 3-5pass i veckan så s
Att ligga 10sek över milfart är givetvis skonsammare än att ligga 5-6sek under milfart. Däremot skulle jag vilja påstå att det senare höjer tröskeln mer än det tidigare. Dessvärre blir man mer sliten. Alltså en balansgång. Tränar man 3-5pass i veckan så s
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 21:35Hej gänget! Grymt kul att tråden blev intressant och att ni var så villiga att diskutera. Jag har lärt mig mycket redan.
Sedan pratar Håkan och Markus om lite olika saker. Det som kallas tröskelfart är en fart precis innan mjölksyretröskeln, dvs lite öve
Hej gänget! Grymt kul att tråden blev intressant och att ni var så villiga att diskutera. Jag har lärt mig mycket redan.
Sedan pratar Håkan och Markus om lite olika saker. Det som kallas tröskelfart är en fart precis innan mjölksyretröskeln, dvs lite öve
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 21:40Precis Oskar, två olika typer av träning där den ena typen är skonsammare och den andra möjligen mer effektiv. Om man nu håller sig skadefri och orkar köra så hårt.
Jag mejlade även Lorenzo Nasi som hade skrivit artiklar i ämnet. Dessa artiklar går att l
Precis Oskar, två olika typer av träning där den ena typen är skonsammare och den andra möjligen mer effektiv. Om man nu håller sig skadefri och orkar köra så hårt.
Jag mejlade även Lorenzo Nasi som hade skrivit artiklar i ämnet. Dessa artiklar går att l
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 21:43Johan 🙂
Vi skippar diskussionen om definitionen av tröskelfart för det finns hur många som helst. Jag och många andra definerar det som den fart man får "mjölksyra". Finns massor av andra och kommer ofta upp här på funbeat. Men väck inte denna björn ikv
Johan 🙂
Vi skippar diskussionen om definitionen av tröskelfart för det finns hur många som helst. Jag och många andra definerar det som den fart man får "mjölksyra". Finns massor av andra och kommer ofta upp här på funbeat. Men väck inte denna björn ikv
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 21:52Haha, ska försöka låta den ligga i ide ett tag till då. Tack för all intressant input hur som helst!
Får komma på något nytt att diskutera i morgon 🙂 Tycker ändå att denna tråd, som är min första, fick ett riktigt bra resultat. Bra diskussion och väldi
Haha, ska försöka låta den ligga i ide ett tag till då. Tack för all intressant input hur som helst!
Får komma på något nytt att diskutera i morgon 🙂 Tycker ändå att denna tråd, som är min första, fick ett riktigt bra resultat. Bra diskussion och väldi
Quote from Funbeat user on 24 March 2011, 00:39Den här tråden var den mest läsvärda på Funbeat på länge, så mycket kunskap det finns. 🙂
Den här tråden var den mest läsvärda på Funbeat på länge, så mycket kunskap det finns. 🙂
Quote from Funbeat user on 24 March 2011, 08:30Noterar: "(den fiktiva) tröskelnivån"
Noterar: "(den fiktiva) tröskelnivån"
Quote from Funbeat user on 24 March 2011, 08:41Spring - känn efter - spring mer - känn efter mer - etc.......
Varför göra det svårare än nödvändigt? 😉
Spring - känn efter - spring mer - känn efter mer - etc.......
Varför göra det svårare än nödvändigt? 😉
Quote from Funbeat user on 24 March 2011, 12:28Så "fiktivt" är väl inte tröskeltempot. Det är väl ganska lättbegripligt: den högsta intensiteten där kroppens syreupptag matchar energiförbrukningen.
Däremot är "tröskeln" svårfångad, svårmätt och varierande. Ett exempel: tröskelfart har beskrivits som
Så "fiktivt" är väl inte tröskeltempot. Det är väl ganska lättbegripligt: den högsta intensiteten där kroppens syreupptag matchar energiförbrukningen.
Däremot är "tröskeln" svårfångad, svårmätt och varierande. Ett exempel: tröskelfart har beskrivits som
Quote from Elias Engqvist on 24 March 2011, 12:32"syreupptag matchar energiförbrukningen" var nytt för mig (och vad betyder eg. matchar här?)
Jag trodde att den tröskel vi talar om är mjölksyretröskeln - dvs den maximala fart/puls/ansträngning där det produceras lika mycket mjölksyra i musklerna som kr
"syreupptag matchar energiförbrukningen" var nytt för mig (och vad betyder eg. matchar här?)
Jag trodde att den tröskel vi talar om är mjölksyretröskeln - dvs den maximala fart/puls/ansträngning där det produceras lika mycket mjölksyra i musklerna som kr