Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ett gammaldags tips Johan.

Direkt på jobbet spring så många km du kan i 4 min/km.
Jämn fart. +- 2 sek. Jämn fart lönar sig fortfarande.
Du startar således trött, vilket du lär bli mot slutet av dina 10K.

Jag använde 4 min/km direkt på jobbet en gång i v

Johan; om du redan tränar fotboll bör du inte behöva träna korta intervaller på dina löppass i alla fall.
Prioritera långpass, långa intervaller och snabbdistans!

Johan: Mitt tips är att du börjar med den fart du ansåg för långsam. Kör 6 st 1000-ingar med 1 minuts vila. Är det så att den 6:e 1000-ingen går i samma tempo som den 1:a kan du lägga på ytterligare några 1000-ingar (om du har tid).

Nästa pass justerar d

Jag kan inte sluta imponeras av detta forum. Jag startade två trådar om två olika saker i dag vid lunch och badar nu i tips och klokheter. Tack för att ni vill hjälpa till!

KG: direkt på jobbet?

AT: det har du nog rätt i. Med fotboll 3-4 gånger i veckan

Nu har jag gjort min träning offentlig, Lars. Och tack för tipset. Jag har ganska nyligen börjat med tusenmetare, förr om åren har jag kört mycket 200 - och 400metersintervaller.

För två veckor sedan 6x1km, 4:10-tempo, 1 min vila
För en vecka sedan 6x1k

Direkt på jobbet.

Ja, det var vitsen.
Hem - ut inom 5 minuter - drick vatten om du känner för det.

Var 400-meterslöpare en gång.
Intervaller för 5K eller längre?
Tror jag inte på, såvida man ej är elit:
5K sub 15 min.
10K sub 31 min.

Mina pers:
5K 16

Micke, min fråga var lite djupare än så. Jag har full kolla på alla tröskelträningar. Jag har dock svårt att se att den rekommendation på tex 8x1 km i den farten uppfyllde de kriterierna. Räknar man om till min fart så gör den det inte. Jag känner faktisk

K-G. Du om någon har ju kunskaper!

10s/km snabbare än milfart ger inte "nära tröskelpuls", utan klart högre.

Okej Håkan.
När ni kör 1km-intervaller med fart tio sek under milfarten (vilket inte är det som kallas tröskelfart - det är i stället tio sek över milfarten ungefär), hur länge vilar ni mellan varje då?

Johan