Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 18:54Ett gammaldags tips Johan.
Direkt på jobbet spring så många km du kan i 4 min/km.
Jämn fart. +- 2 sek. Jämn fart lönar sig fortfarande.
Du startar således trött, vilket du lär bli mot slutet av dina 10K.Jag använde 4 min/km direkt på jobbet en gång i v
Ett gammaldags tips Johan.
Direkt på jobbet spring så många km du kan i 4 min/km.
Jämn fart. +- 2 sek. Jämn fart lönar sig fortfarande.
Du startar således trött, vilket du lär bli mot slutet av dina 10K.
Jag använde 4 min/km direkt på jobbet en gång i v
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 19:12Johan; om du redan tränar fotboll bör du inte behöva träna korta intervaller på dina löppass i alla fall.
Prioritera långpass, långa intervaller och snabbdistans!
Johan; om du redan tränar fotboll bör du inte behöva träna korta intervaller på dina löppass i alla fall.
Prioritera långpass, långa intervaller och snabbdistans!
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 19:26Johan: Mitt tips är att du börjar med den fart du ansåg för långsam. Kör 6 st 1000-ingar med 1 minuts vila. Är det så att den 6:e 1000-ingen går i samma tempo som den 1:a kan du lägga på ytterligare några 1000-ingar (om du har tid).
Nästa pass justerar d
Johan: Mitt tips är att du börjar med den fart du ansåg för långsam. Kör 6 st 1000-ingar med 1 minuts vila. Är det så att den 6:e 1000-ingen går i samma tempo som den 1:a kan du lägga på ytterligare några 1000-ingar (om du har tid).
Nästa pass justerar d
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 19:28Jag kan inte sluta imponeras av detta forum. Jag startade två trådar om två olika saker i dag vid lunch och badar nu i tips och klokheter. Tack för att ni vill hjälpa till!
KG: direkt på jobbet?
AT: det har du nog rätt i. Med fotboll 3-4 gånger i veckan
Jag kan inte sluta imponeras av detta forum. Jag startade två trådar om två olika saker i dag vid lunch och badar nu i tips och klokheter. Tack för att ni vill hjälpa till!
KG: direkt på jobbet?
AT: det har du nog rätt i. Med fotboll 3-4 gånger i veckan
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 19:37Nu har jag gjort min träning offentlig, Lars. Och tack för tipset. Jag har ganska nyligen börjat med tusenmetare, förr om åren har jag kört mycket 200 - och 400metersintervaller.
För två veckor sedan 6x1km, 4:10-tempo, 1 min vila
För en vecka sedan 6x1k
Nu har jag gjort min träning offentlig, Lars. Och tack för tipset. Jag har ganska nyligen börjat med tusenmetare, förr om åren har jag kört mycket 200 - och 400metersintervaller.
För två veckor sedan 6x1km, 4:10-tempo, 1 min vila
För en vecka sedan 6x1k
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 19:55Direkt på jobbet.
Ja, det var vitsen.
Hem - ut inom 5 minuter - drick vatten om du känner för det.Var 400-meterslöpare en gång.
Intervaller för 5K eller längre?
Tror jag inte på, såvida man ej är elit:
5K sub 15 min.
10K sub 31 min.Mina pers:
5K 16
Direkt på jobbet.
Ja, det var vitsen.
Hem - ut inom 5 minuter - drick vatten om du känner för det.
Var 400-meterslöpare en gång.
Intervaller för 5K eller längre?
Tror jag inte på, såvida man ej är elit:
5K sub 15 min.
10K sub 31 min.
Mina pers:
5K 16
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 20:18Micke, min fråga var lite djupare än så. Jag har full kolla på alla tröskelträningar. Jag har dock svårt att se att den rekommendation på tex 8x1 km i den farten uppfyllde de kriterierna. Räknar man om till min fart så gör den det inte. Jag känner faktisk
Micke, min fråga var lite djupare än så. Jag har full kolla på alla tröskelträningar. Jag har dock svårt att se att den rekommendation på tex 8x1 km i den farten uppfyllde de kriterierna. Räknar man om till min fart så gör den det inte. Jag känner faktisk
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 20:25K-G. Du om någon har ju kunskaper!
K-G. Du om någon har ju kunskaper!
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 20:2510s/km snabbare än milfart ger inte "nära tröskelpuls", utan klart högre.
10s/km snabbare än milfart ger inte "nära tröskelpuls", utan klart högre.
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 20:26Okej Håkan.
När ni kör 1km-intervaller med fart tio sek under milfarten (vilket inte är det som kallas tröskelfart - det är i stället tio sek över milfarten ungefär), hur länge vilar ni mellan varje då?Johan
Okej Håkan.
När ni kör 1km-intervaller med fart tio sek under milfarten (vilket inte är det som kallas tröskelfart - det är i stället tio sek över milfarten ungefär), hur länge vilar ni mellan varje då?
Johan