Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

10s/k snabbare än milfart är inte längre tröskelfart, utan närmre VO2Max träning.

Edit: Markus var före 🙂

Haha, tre som högg direkt. Sorry Håkan 🙂

Men det är just sådan där grejer som gör att man blir förvirrad. Kort fråga nu. Min tröskelfart ligger runt 4:10, min VO2-fart runt 3:50. Om jag då kör 6x1km i VO2-fart, hur mycket ska jag vila mellan intervalle

Markus. Så kan det säker vara för en del men inte för mig och mina bekanta i alla och jag känner många. Men är det de så märker man ju det direkt. Idag har ju de flesta pulsklockor och då ser man ju det enkelt. Egentligen dumt att argumentera om för vi är

Johan. En minut.

Får man inte mjölksyra av tusingar i 10s/km fortare än milfart... då är "milfarten" inte riktig milfart, utan man kan egentligen slå sitt 10km-pers ganska mycket.

+1 på Markus

Så kan det var. I mitt fall har jag dock gjort säkert 50 millopp så någon gång borde man träffat rätt.
Det viktiga här är dock att man skall ligga strax under mjölksyragränsen och är den farten långsammare än milfarten så OK med mig. Kör så.

Det skada

oki

Tror vi inte kommer så mycket längre med fartdiskussionerna men kollade i stora löparboken. Evy Palm sprang milen på 32:34 år 1988. Blir ca 3:15 min/km i snitt. Hennes intervaller på 8x1km med 1,5 minuts vila låg på farten 3:08-3:10. Inte alls långt ifrån

Grymt intressant tråd för min del också då jag ligger på samma måltider. Slutsatser!?