Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför tåhävningar?
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag läst på flera ställen att tåhävningar är bra, så därför vil jag veta varför.

Hur gör man dessa bäst, går man både upp och ner? Hur många och hur ofta?
Vill gärna ha andra tips på enkla men för löpning stärkande övningar.

Så som jag har lärt mig är tåhävningar bäst att göra ståendes i t.ex. en trapp. uppåt ska du ta i explosivt, sen när du sänker ner håller du emot. Fortsätt ner tills du inte når längre. Sen om och om igen. Det förbättrat framför allt spänsten.

Edit: Nä

Jag kör i trapp, upp med båda vaderna sen sänker jag sakta ner med all tyngd på ena vaden. 3*10 på varje fot.

Den fasen där man sakta sänker sig nedåt kallas excentriskt arbete, och det lär vara speciellt bra för att stärka vaderna med minimal skaderisk. Används mycket vid rehab. Det är därför man kan göra som Anders, höja sig på båda benen (lättare) och sänka si

Ja, det glömde jag tillägga. Jag kör de här excentriska tåhävningarna för att jag haft och fortfarande har lite problem med vad/hälsena. Men de är nog bra för alla som gillar löpning, om inte annat så i skadeförebyggande syfte.

Argument of authority: Because Anders Gärderud says so. "Hellre hundra tåhävningar per dag än att lägga på fem kilometer på träningsrundan."

I princip ska det förbättra löpsteget - om man är stark och uthållig i vadmuskulaturen ska man kunna orka att spr

Ah.
Tack.
Min mentor påpekar emellanåt att jag borde.
Och ja, jag ska.
Redan i eftermiddag.
Där jag är nu, har jag inte nån trappa.
Och snygga jobbstövlarna är liiite opraktiska att göra sånt här i.
Men funkar det bra barfota?
(hoppas ingen kollar)

Jag gör mina barfota fungerar toppen.

Fast jag kör mina på släta golvet och 50st 4 gånger per dag.

Sen är det ju så roligt att göra tåhävningar, jag ska passa på och roa mig med dem på eftermiddagen!

Helst trappa så att man kan sträcka ut muskeln ordentligt.

Kör på ett ben - vaderna tål mycket stryk. Blir det för lätt ändå så ta en vikt
(hantel, matkasse, etc) i handen. När du inte orkar fler så kör upp på bägge och sakta ner på
det ena.

Barfota gå