Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag blev själv nyfiken på intervallträning efter att ha läst om 4x4 minuters VO2-max intervaller.

Jag har testat och kommit fram till att det är ett effektivt sätt att få in kvalitetsträning utan att lägga en helafton på träning.

Sedan läser på forumen

85% - då vilar du hela tiden? 🙂

Nu vill jag inte verka dryg men 85% av maxpuls ligger jag på i snitt under ett maratonlopp. Under så få intervaller blir det betydligt högre ansträngningsnivå och då blir det jobbigt.

Effektivt? Absolut. Tidseffektivt? Nja, det går åt rätt mycket tid för

Snabbdistans utan uppvärmning och nerjogg är tidseffektiv träning.

Förtydligande: Över 85%. Har dessutom lite bekymmer med glapp i pulsbandet, så jag får ibland knasiga (låga) pulsvärden. Får nog läman in den igen även om det tar emot att vara utan den under servicetiden!

Uppvärmningen behöver väl inte ta så lång tid? E

Om det inte är så himla jobbigt springer du väl för långsamt? Kör på känsla eller tempo nästa gång så ska du nog se att det blir jobbigt.

Vitsen med intervallträning är att den SKA vara jobbig. Det är liksom kvittot på att man gjort rätt.

Snabbdistans är förbaskat bra. Tidseffektiv till max.
Intervaller är för riskabla.
Mina erfarenheter.

Anna, ursäkta men det var väl ganska dumt skrivet 😀

Det är som att skriva att maratonlopp inte är jobbiga!, så länge man lägger en hel dag på det och tar fikapauser, en längre lunchpaus osv...Det blir ju vad man gör det till. Intervaller kan vara hur sk

Det finns ju olika sorters intervaller.

4x4 kan ju låta som lång vila och tycker du det kan du ju istället prova

6 st tusingar med start på 5.00

Eller 60 * (45 sek med 15 sek vila). Den låter enkel, men jag lovar dig att de 15 sekunders vila tar snabbt