Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sara:
Om man springer alla sina inntervaller MAX så är det inte så konstigt att man skadar sig.
Det är viss skillnad på 4*2km halvmarafart och 7*30sekunder max.

Intervaller finns i många olika format och olika syften.

Det tvivlar jag inte på... 🙂 Men jag känner mig ganska bränd ändå - iaf på maxprestationer. För tillfället iaf.

Att intervaller är skadebefrämjande är otvetydigt. Det är ingen tillfällighet att Lydiard och andra träningsgurus rekommenderar månader upptill år med enbart distans och styrketräning innan man är mogen för att ge sig på intervaller.

Detta är också ett s

Ja, och så kan jag undra hur viktig intervallträningen är för den som ändå inte kommit så långt i sin löpträning. Visst, om vi pratar om att kapa minuter på milen/marathon/whatever är det kanske nödvändigt - men om fokus fortfarande är att öht _kunna_spri

Som någon, Jonas?, skrev ovan så finns det olika former av intervaller. Allt från gå-x-minuter-springa-y-minuter-gå-x-minuter... till 6*1500m med 60s vila eller 4x4min m 120s vila.

Genom att variera parametrarna fart, längd, underlag och vila tränar man

Så som nu du själv är inne på Sara så är ju intervallträning till för att kunna öka tempot och kapa tid på distanserna, och INTE till för att springa för att klara av en viss distans. Det är iaf så jag ser på det hela; att det mer är ett sätt att komma vi

Jag är ett exempel på någon som aldrig har intervallat. Så på min sida kan man se ett exempel på resultat av träning där man vältrat sig i mellanmjölk!

Enligt mig är det lika fel att säga att nybörjare ska köra massa intervaller som att säga att de inte ska de... Det handlar om hur de utförs. Vad är det för farligt för en motionär som säg gör milen på 60min att gå ut på ett gräsfält och bränna av några 1

Intressant diskussion. Jag har skadat mig när jag sprungit intervaller, samtidigt som jag också på ett märkbart sätt förbättrat min snabbhet med intervaller.

Jag har oerhört stor respekt för skaderisken, och springer numer enbart snabbdistans. När mara-

När jag menar att jag inte kör intervaller så menar jag intervaller med maxprestation. Absolut att jag kör intervaller av lugn typ, det är en del av min upptrappning/rehab att trappa upp löpträningen igen efter löpvilan - med typ 1 min löpning - 4 min pro