Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Under tävlingssäsongen springer jag oftast två orienteringstävlingar per vecka, lördag ca 30-35 minuter och söndag runt 1 timme.

Vill ändå hålla uppe träningsnivån med ett långpass och helst ett intervallpass (får att få upp farten i benen) per vecka. To

Mitt förslag är långpasset på tisdagen och fartpasset på torsdagen. Om du vill utnyttja helgen så tar du långpasset redan på söndagen efter tävlingen.

Kan man lägga in ett försiktigt pass på onsdagen då, eller behöver man det som vilodag?

Att köra långpass direkt efter tävlingen på söndag låter lite slitsamt.

om du orkar tävla två dagar i rad (eller ibland flera dagar i rad) så orkar du säkert träna flera dagar i rad. Du tränar ju på olika sätt (snabbhet vs. distans). Dessutom vilar du från löpningen på fredagen och kanske också på måndagen. Prova!

Fast själ

jag skulle rekomendera:

långpass på tis och intervaller på tors.

Sen är det ju väldigt individuelt, men jag skulle lägga in en kortrunda på måndag 4-5km för at skölja ur benen efter helgens tävlingar!

Jag skulle själv förlänga söndagens tävling till ett långpass (se det som en förlängd nedjogg).

Jag skulle köra intervaller på tisdagen och långpass på Onsdagen.
Alltid hårdaste passet "först" i veckan.

Dagen efter intervall brukar jag vara väldigt slut i benen. Ett långpass dagen efter låter väl plågsamt. Så vältränad är jag inte... 🙂

...och med den inställningen kanske du inte blir det heller...

Christer, hur menar du då? Blir jag mer vältränad om jag skadar mig?

Jag tycker din kommentar var onödig och tråkig och jag förstår inte var du fick idén till den ifrån.