Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur har man fått fram resultaten på Nike, Asics, Brooks och Saucony omde inte valde att medverka?

Man kan mäta etik på många olika sätt. New Balance brukar vara uppskattade av antiglobaliseringsrörelsen.

Micke, jag ska absolut läsa den. Kunskap är en lätt börda att bära. 🙂

Men, att frångå en sko, som frågan handlar om, som uppenbarligen funkar som handen i handsken för mig är att ta saker till sin spets, anser jag. Bara för att t ex Nike HAR använt sig

Jag undrar om alla som tycker sådana här undersökningar är bra är beredda att betala 20-25% (högst uppskattat) mer per par skor om alla skoföretag skulle uppfylla dessa kriterier som sätts upp för "socialt ansvarstagande" och "miljöhänsyn". Tror knappast

Eh, jo.

Att det blir dyrare är ingen orsak att låta arbetare i fattiga länder arbeta under hemska förhållande eller att använda sätt att producera skorna som är miljövidriga.

Skulle det vara lika ok för dig med barnarbetare i Sverige eller låta vuxna ar

Konsumentmakt handlar om att få så många som möjligt att agera mot missförhållanden. Det handlar alltid om kompromisser. Man får göra avkall på sin egen bekvämlighet för att få något att hända. Det finns ingen sämre ursäkt än att säga att "andra får bry s

Hemska arbetsförhållanden får stå för dig, i andra länder kan det vara högst acceptabla förhållanden. Bara för att vi ser saken på ett sätt betyder inte att det är "rätt" överallt. Att överhuvudtaget ha ett arbete kan vara skillnaden mellan ett acceptabel

Jag rekommenderar Naomi Klein även för Magnus N.

De futtiga kronor Nike tjänade på att använda barnarbetare overträffades hundrafallt av de reklammiljoner Nike har fått lägga ned på att återupprätta sitt rykte. De pengarna hamnar förstås på prislappen fö

Jag vet mycket väl vem Naomi Klein är. Nej tack.

"Det finns ingen sämre ursäkt än att säga att "andra får bry sig, jag gör det inte"."

Helt riktigt! Och uttrycket "att byr sig" kan te sig olika hos olika människor.

Huvudsaken är ATT man bryr sig. Med med det menar jag att bara för att jag, och andra N