Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVetenskaplig strech/tänj
You need to log in to create posts and topics.

Lisa: "Utan dessa stretchövningar skulle det fortfarande vara omöjligt för mig att springa."

"...utan att ändra på något" skulle jag tillägga. Tex, sko-byte, förbättring av kroppshållning, steg, ...

Christer, jag är faktiskt inte så säker på att skobyte etc skulle ha ngn effekt.

Kände att jag var jättetight i höger sidas höftmuskulatur och ner lateralt på knät. Kör efter varje löppass en yogasekvens som jag hittade i RW för ngt år sedan med indikat

Håller med dig Lisa! Stretchövningarna mot löparknä har hjälpt mig många ggr. sedan jag lärde mig dom för 16 år sedan:-) Kör dom efter varje pass+ lite extra om jag får känningar!......och vips så är det onda borta(H:) Nya(utprovade) skor hjälper ju oxå t

Jag tycker Askling säger det ganska bra i första länken. Folk är väldigt noggranna med att stretcha innan löpningen för att sen springa iväg med värsta skogshuggarstilen.

Vad är det som gör att det just inom löpning är så få som tar lektioner? Golf, simn

David.
Kanske för att löpning är ganska naturligt.
Kolla in barn.

PS. Lärde mig golf utan lektioner. Hur? Spela som en quinna sa en äldre man. Mjukt och fint.

K-G löpning är inte naturligt om man inte gjort det under en längre tid. Det kan bli naturligt igen men det är det definitivt inte för den som inte sprungit sedan femårsåldern. Det räcker med att titta på vissa av de elever jag undervisar på högstadiet fö

David.
Jag blev varse om stretchning på 80-talet.
Innan dess så hette det tänjning. Anpassad efter aktivitet.

Att stretcha blev ett måste enligt påbud, speciellt efter långa lopp.
Det gick åt fel håll.

Marathonlöpare som jag fattade ju inte varför

Svårt att avgöra det där med streching. Men jag brukar strecha i förhoppningen om att jag ska bli mera rörlig/smidig + att jag hoppas att bli lite mindre stel dagen efter ett träningspass. Ang fotboll så har man ju sett när fotbollsspelare fått kramp. Är

Skadligt eller inte, men det är skönt att stretcha de "vanliga" musklerna. Det kommer jag inte att sluta med...och det kan inte vara skadligt.

Att lägga på extra tyngd i ett utstretchat läge...det är säkert förkastligt, men det är inte det jag pratar om.

Det är rätt skönt att sträcka ut en muskel som man har kramp i. Men det är väl inte regelrätt stretching direkt.

Jag lånade Stora Stretchboken av Kristian Berg på biblioteket. Nu stretchar jag lite ställen där jag är stel. Baksida lår och (höger) sätesmu