Quote from Funbeat user on 2 July 2011, 21:41Tänk på att statisk stretch och dynamisk rörlighet inte nödvändigtvis hänger ihop till 100%. Själv tycker jag att mina höftböjare är väldigt stela, och kan knappt böja året bakåt alls när jag stretchar på traditionellt sätt. Men enligt film från när jag
Tänk på att statisk stretch och dynamisk rörlighet inte nödvändigtvis hänger ihop till 100%. Själv tycker jag att mina höftböjare är väldigt stela, och kan knappt böja året bakåt alls när jag stretchar på traditionellt sätt. Men enligt film från när jag
Quote from Funbeat user on 3 July 2011, 08:29På 80-talet så sa förståsigpåare att om man kunde:
1. Nå backen med händerna med raka knän.
2. Sparka upp benen 90 grader.
3. Koppla händerna bakom ryggen.så behövde man ej stretcha.
Ej heller tänja.
Tänja, stretcha. Vad är skillnaden i dag?
Då va
På 80-talet så sa förståsigpåare att om man kunde:
1. Nå backen med händerna med raka knän.
2. Sparka upp benen 90 grader.
3. Koppla händerna bakom ryggen.
så behövde man ej stretcha.
Ej heller tänja.
Tänja, stretcha. Vad är skillnaden i dag?
Då va
Quote from Funbeat user on 3 July 2011, 08:36Stretching är statisk belastning, tänjning är dynamisk.
Stretching fanns inte förrän en bit in på 80-talet. Därför är vi några som kallar oss för "The nonstretching generation". Vi växte upp och idrottade utan en tillstymmelse till stretching.
Eftersom
Stretching är statisk belastning, tänjning är dynamisk.
Stretching fanns inte förrän en bit in på 80-talet. Därför är vi några som kallar oss för "The nonstretching generation". Vi växte upp och idrottade utan en tillstymmelse till stretching.
Eftersom
Quote from Funbeat user on 3 July 2011, 09:50Jag tror att det är svårt att retrospektivt göra den typen av analys då det ju inte bara är stretchning som det går mode i. Träningsmängder, vilka som tränar, hur man tränar, etc. tror jag skulle dränka alla ev. effekter av stretchning.
Personligen är j
Jag tror att det är svårt att retrospektivt göra den typen av analys då det ju inte bara är stretchning som det går mode i. Träningsmängder, vilka som tränar, hur man tränar, etc. tror jag skulle dränka alla ev. effekter av stretchning.
Personligen är j
Quote from Funbeat user on 3 July 2011, 11:51Göran har en väldigt bra synpunkt:
Det dräller av nya sätt att bli bra.Vilket är bra, men under en övergångstid kommer att skapa en hel del problem innan någon/några skriver en "lathund".
Ett verklighetsbevis är ju att trots att allt är bättre så bli
Göran har en väldigt bra synpunkt:
Det dräller av nya sätt att bli bra.
Vilket är bra, men under en övergångstid kommer att skapa en hel del problem innan någon/några skriver en "lathund".
Ett verklighetsbevis är ju att trots att allt är bättre så bli
Quote from Funbeat user on 3 July 2011, 11:51Dublett.
Dublett.