Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelvilken cykel till mannen?
You need to log in to create posts and topics.

En CX är en hybrid med bockstyre. - Ooups, sa jag det högt?

Heja Fredrik! 😀 (t+)

Underbar diskussion!

Jag har en hybrid som är hyfsat lätt. Den har skivbromsar och jag har monterat på bar ends. Är det okej om jag fortsätter pendla med den? 😉

Näe, en cx är inte en hybrid.

Tycker Cx låter som touringcykelns återkomst ibland? En touringcykel kan också ha grövre däck och den min man har har iaf både stänkskärmar och pakethållare. Och bockstyre.
Trevlig att cykla på, jag cyklade Tjejvättern på den (fast jag skulle haft en stl

Touringcyklar har oftast lite längre hjulbas än lvg och cx och upplevs därmed som lite trögare vid sväng och igångstart. Inte önskvärt om en cx och lvg, där man önskar en viss kvickhet vid svängar och igångdrag.

Men ypperlig för att cykla med varje dag, om man har en bit. Annars rekommenderar jag en vanlig "citybike" till billigt pris.

*ler*

En cykel är en cykel. De kan se olika ut och ha olika egenskaper. Skit samma vad de kallas, köp en som passar till ändamålet utan att fundera så mycket på eventuellt epitet på den.

Håller med Elin. Det jag tycker är problemet är att deschiffrera de olika benämningarna för att ta reda på om den har de egenskaper jag tror behövs ....