Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken medelhastighet klarar ni h …
You need to log in to create posts and topics.

Runt 32-34 på en flack väg. Började cykla mitten av Juni i år. Aldrig tidigare cyklat.

Jag tycker egentligen sådana här frågor är så ointressanta eftersom det finns så många yttre faktorer som inverkar... Men okej, solo på min vanliga alu-racer med tempopinnar och med nummerlapp på ryggen så 32-33 i snitt. Fast jag kan köra 24 på en träning

Lufttemp och vind spelar roll, och förstås framför allt kupering och ev andra hinder. Tempopinnar/tempohoj gör rejäl skillnad och annan aeroutrustning påverkar lite också.

Anders: Vad betyder "rejäl skillnad" i din ordbok i fråga om snittfart på en 3-milsrunda?

Tja, jag ökade 2-3 km/h "bara" genom att sätta tempopinnar på racern...

Lars: samma för mig ca 2-3km/h nästan direkt efter jag lagt på tempo pinnar och gjorde en bike fit

Lars: För mig kollade jag samma puls i 31 km/h i bocken och 33,5 i temoposition för några år sedan.

TS - du har en del "löpartänk" i ditt resonemang. Vilket inte är fel, det är inte det jag säger. Men på cykel betyder de yttre faktorerna så mycket mer eftersom farten är så mycket högre.
- Motvind/medvind
- Sittställning
- Drafting (på rulle eller i klun

Japp, fast jag är rätt ny så har jag märkt att yttre förutsättningar påverkar mycket. Jag tycker det ska vara en runda, ganska flack, och rätt lugna vindförhållanden, samt att man cyklar ensam. Då bör de allra flesta veta om de klarar ligga på typ 30, 34

Förutom att det är skillnad på bockstyre och tempobåge/tempohoj tycker jag alltid jag taggar till lite extra när det är tävling. Brukar ligga runt 30 när jag tränar själv men konstaterar att jag höll 35,4 över de första 30 km av 90 vid Vansbro triathlon.