Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilken puls?
You need to log in to create posts and topics.

Ni som sprang gbg varvet (och även andra lopp) Vad har ni för "tävlingspuls" på sådana lite längre lopp?
Jag hade 175 i snittpuls. Är det högt eller normalt?

Puls är individuellt och det finns inget normalt eller onormalt. Du måste jämföra framför allt med din maxpuls (Sök på marathon.se för hur man mäter maxpuls)...

Procent av maxpuls eller mjölksyratröskel är mer intressant än en viss pulsangivelse.
om 175 är 100% av maxpuls så är det väldigt högt och att du kan ligga på 100% under så lång tid gör att du är helt extrem! 🙂

Nu undrar jag vad du menar Anders?

Jag menar exakt det jag skrev.
Vad undrar du över?

Jag trodde du läst Daniels inlägg fel.

Varför förutsätter du att han hade 175 i maxpuls? Han skriver ju 175 i snittpuls då kan ju inte det gärna ha varit maxpuls. Det skulle ju i så fall innebära att han haft 175 i puls genom hela loppet...
F.ö. skrev

Jag har inte förutsatt det alls. Det var bara ett extremt exempel för att visa att det är mer intressant att säga procent av t.ex. maxpuls för att avgöra om det är högt eller lågt. Trodde det var uppenbart eftersom han inte skrev någon maxpuls eller likna

Många frågor får som svar att man ska gå in på marathon.se och läsa. Kanske dags man börjar kolla den sidan och läsa där innan man frågar här 🙂

Nä jag borde ju ha en högra maxpuls än den jag snittade annars vore jag kanske den enda som sprungit maxpuls

Jag kan ju jämföra mina lopp.
Första TM jag sprang låg jag på
174 i snitt (som högst 183, vilket jag då hade inmatat som min maxpuls), ont i huvudet och rätt slut efteråt
Andra TM låg jag på 177 bpm i snitt och maxade på 188, men var mindre slut efteråt o

För mej varierar det väldigt också på hur pass taggad för dagen jag är.

När jag är trött och sliten har jag svårt att få upp pulsen. Blir trött redan vid ganska låg puls. Är jag däremot på G så stiger pulsen snabbt upp till "arbetstempo" och jag mår gott