Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 08:02Utterström: Jag tycker du borde ligga högre än 85% på ett lopp(ej vasaloppet och liknande långkörare).
Testa Daniels Running Formula: http://www.runbayou.com/jackdPrint.htm (kör IE)
Enligt honom så kör du tröskelintervallerna lite för snabbt, mer likt m
Utterström: Jag tycker du borde ligga högre än 85% på ett lopp(ej vasaloppet och liknande långkörare).
Testa Daniels Running Formula: http://www.runbayou.com/jackdPrint.htm (kör IE)
Enligt honom så kör du tröskelintervallerna lite för snabbt, mer likt m
Quote from Bjarne Lewin on 21 May 2008, 08:08Ska man dissa 220-åldern formeln är jag ett strålande exempel. På vårruset var min medelpuls 176 och enligt formeln ska jag ha 175 i maxpuls. Den högsta uppmätta pulsen jag har fått ligger på 193... men jag har inte gjort ngt maxpulstest (t-)
Ska man dissa 220-åldern formeln är jag ett strålande exempel. På vårruset var min medelpuls 176 och enligt formeln ska jag ha 175 i maxpuls. Den högsta uppmätta pulsen jag har fått ligger på 193... men jag har inte gjort ngt maxpulstest (t-)
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 08:24Samma här. Medelpuls på Vårruset 175. Högsta uppmätta 189.
För att kompensera för detta har jag angett att jag är 31 år istället för korrekta 38 i min pulsklocka (i förhoppning att de använder den där sopaformeln) och det verkar stämma mycket bättre. Ha
Samma här. Medelpuls på Vårruset 175. Högsta uppmätta 189.
För att kompensera för detta har jag angett att jag är 31 år istället för korrekta 38 i min pulsklocka (i förhoppning att de använder den där sopaformeln) och det verkar stämma mycket bättre. Ha
Quote from Bjarne Lewin on 21 May 2008, 08:29Jag vet inte ens om vi har samma klocka! På min Suunto regleras värdet för maxpulsen upp automatiskt under förutsättning att man har pulsbandet på när det sker. Har man inte det på så kan man även ändra det manuellt.
Jag vet inte ens om vi har samma klocka! På min Suunto regleras värdet för maxpulsen upp automatiskt under förutsättning att man har pulsbandet på när det sker. Har man inte det på så kan man även ändra det manuellt.
Quote from j sollerman on 21 May 2008, 08:33Kan du inte ställa in egen maxpuls i klockan oavsett om du är 20 eller 50?
Kan du inte ställa in egen maxpuls i klockan oavsett om du är 20 eller 50?
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 08:48Sylvia: Det var inte vilken backe som helst, det var en slalombacke som några på jobbet tyckte det var en bra ide att träna backträning i... jag tror dom allra flesta skulle känna benen innan maxpulsen där. Jag har inte börjat träna löpning mer seriöst fö
Sylvia: Det var inte vilken backe som helst, det var en slalombacke som några på jobbet tyckte det var en bra ide att träna backträning i... jag tror dom allra flesta skulle känna benen innan maxpulsen där. Jag har inte börjat träna löpning mer seriöst fö
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 08:56Jag har kört på uppskattad 185 i maxpuls. Skulle tro att jag ligger mer åt 180. Skall försöka göra en maxpulstest snart. Men det är ju lättare sagt än gjort.
Fast den där VDOT kalkylatorn förutsätter nog att man tränat länge för distansen. Jag körde 6 ve
Jag har kört på uppskattad 185 i maxpuls. Skulle tro att jag ligger mer åt 180. Skall försöka göra en maxpulstest snart. Men det är ju lättare sagt än gjort.
Fast den där VDOT kalkylatorn förutsätter nog att man tränat länge för distansen. Jag körde 6 ve
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 09:12Jag har gjort maxpulstest två gånger och jag kan springa långpass med pulsen över 90%. Mår hur gott som helst - så det kanske förklarar varför jag lagt pulsklockan i byrålådan.
Jag har gjort maxpulstest två gånger och jag kan springa långpass med pulsen över 90%. Mår hur gott som helst - så det kanske förklarar varför jag lagt pulsklockan i byrålådan.
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 09:24Min snittpuls på GBG-varvet var 172. vilket motsvarar 90,5 % av max (190)
Kungsbackaloppet 21,1 km 92,6 %
Vårtävling 7,8 km 94,2 %
Min snittpuls på GBG-varvet var 172. vilket motsvarar 90,5 % av max (190)
Kungsbackaloppet 21,1 km 92,6 %
Vårtävling 7,8 km 94,2 %
Quote from Funbeat user on 21 May 2008, 09:30Sylvia: Formeln du använder är förlegad och ska inte användas då den är helt missvisande. Om du tar 1000 personer och jämför deras uträknade maxpuls enligt schablonen med den faktiska maxpulsen efter maxpulstest så tror jag inte ens 1% skulle matcha.
Sjä
Sylvia: Formeln du använder är förlegad och ska inte användas då den är helt missvisande. Om du tar 1000 personer och jämför deras uträknade maxpuls enligt schablonen med den faktiska maxpulsen efter maxpulstest så tror jag inte ens 1% skulle matcha.
Sjä