Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken sadel?
You need to log in to create posts and topics.

> Varför är då inte sadlarna på kärringhojjar/citybikes/liknande hårda? Sitter man inte på sittbenen på dessa?

Jo, men de som prånglar ut cyklarna sätter på den sadel som de tror att de tänkta köparna vill ha. Vad som är rätt för arslet är aldrig med i e

Hmmm, jag är inte helt säker att jag köper era resonemang faktiskt. Jag kan ju vara felskapt, men det känns som om sittbenen får ett mycket högre tryck om man sitter upprätt jämfört med om man är framåtlutad, kan det inte vara därför det är vaddering i sa

Linus: Hur många tävlingscyklister kör med Gelsadlar?

Jag använder vissa sorters cykelbyxor, byxsalva o sadlar med lämpligt material som passar mitt arschle.

Du får köra med vilken sadel och stringtrosa om du vill.

"Linus: Hur många tävlingscyklister kör med Gelsadlar?"

Ingen aning, men på ditt svar kan jag gissa på att det är runt noll? Frågan är väl sedan i sådana fall varför. Kan det istället kanske ha att göra med vikt? Tävlingscyklister brukar väl inte tänka p

en liten iaktagelse bara
när man cyklar kärring hoj så sitter man mera upprätt och mer på bakre delen av sittbenen. då har man åxå väldigt nära till att sitta på svanskotan. kanske därför mer vadd på dessa

Efter lite googlande hittade jag följande tyckanden:

Bredden på sadeln
En för smal sadel gör att den trycks upp mellan sittknölarna. En för bred sadel gör att den är i vägen när man trampar. Eftersom kvinnor oftast har en bredare bak än männen, behöver d

Skavsår på sittknölarna har jag aldrig hört talas om.

Linus: Du som verkar gilla att köra runt med avdomnat ollon, varför trivs du med det?

Om ditt arbete består av att cykla 6-8 timmar i ur o skur så väljer DU givetvis att få sittsår, bölder och annat trevligt i arschlett på grund av vikten på sadlen?

Ma

"Hmmm, jag är inte helt säker att jag köper era resonemang faktiskt. Jag kan ju vara felskapt, men det känns som om sittbenen får ett mycket högre tryck om man sitter upprätt jämfört med om man är framåtlutad, kan det inte vara därför det är vaddering i s

Jag testade en Fizik Arione igår och den var riktigt skön att sitta på.
Tyvärr är den för ful o klumpig för att sitta på en snygg racer, så den går bort