Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken sadel?
You need to log in to create posts and topics.

David - Spänn av en aning! Du verkar vara lite uppe i varv.

Det är inte pinsamt att smörja baken! Eller raka den för den delen. Måste vara något som är individuellt. Skulle dock inte köpa någon sadel som kräver detta. Detta med tanke på logistiken.... sv

Tänk också på att när ni skjuter fram sadeln så minskar avståndet till pedalerna och när ni skjuter bak sadeln så ökar avståndet till pedalerna. Ni kan alltså behöva kompensera nån mm på sadelhöjden också.
Om man aldrig får bort trycket mot mjukdelarna så

Med lite fler erferenheter kanske detta ger den perfekta tillpassningsguiden för sadel. Ett dokument i slutet vore inte fel.

Om man är på gång att byta sadel så kan man ju låna sina kompisars racrar/racersadlar och testa. Då kan man ju i lugn och ro se vilken modell som funkar (kom ihåg att kolla hur den var justerad innan du börjar pilla så du kan justera tillbaka den). F ö ha

Linus, specilazed har sadlar som tydligen ska göra att cirkulationen ökar vilket nog är viktigt. Jag har kört med den 6 månader men det var först när jag började fråga andra (bättre..) cyklister om inställningarna som jag hittade rätt. Så jag sluter mig t

"Man bör också stå upp ofta för cirkulationen."

Intressant påstående. Jag gör samma sak, alltså lyfter baken några cm i typ en-två sekunder lite då och då (typ varannan mil kanske) för jag tycker det blir, som du säger, bättre cirkulation då. Frågan är o

Kan också vara fel på piloten.

Vem sitter ned i fem timmar utan att lyfta på gumpen?

Folk på överlång konferens ... 🙁

Jag lånade Dennis SLR sadel för att testa, så cyklade jag runt på den, å det blev bla Siljan Runt.. Jag hade skavsår på ena sittknölen i över tre månader! Jag hade så J***a ont då det strålade ut i benen och de ville liksom inte lyda som det var tänkt! He

Ja jag undrar samma sak.

Har justerat lite olika och testat. Tycker jag sitter som en kung men så fort jag blir trött och inte uppmärksam på korrekt sittställning så blir tendensen att känsel försvinner i delar som man inte vill skall vara känselfria.

K