Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilken sida på vägen?
You need to log in to create posts and topics.

Brukar ni springa på när ni springer på vägar där det saknas trottoar/gångbana?

Under min standardrunda så springer jag ca 2x750m längs E10an (där har E10an en fil i varje riktning utan mitträcke men med en maxhastighet av 90km/h) och då springer jag all

Hade jag varit bilist och sett en löpare på höger sida av vägen hade jag blivit förvirrad och sannolikt även tämligen arg. Vänster är ju kutym för att man som bilist ska vara säker på att man blivit sedd.

Vad spelar det för roll om jag ser dig?
Måste jag bry mig om att du kommer så kör du alldeles för nära

Enligt yrkesförare så ger en fotgängare på höger sida 1p och en på vänster sida 5p.

Man springer ALLTID på vänster sida Oscar - man vill se vem som kör över en!

Det händer ju att folk som befinner sig på "fel" sida blir överkörda, om bilisten missar dig och kör för långt åt höger så har du ju en chans att reagera om du ser bilen komma körande.. ...

Jag skulle personligen inte ta den risken att bli påkörd bakifr

Det intressanta är inte OM bilisten kör för nära. Det intressanta är att överleva NÄR hen gör det. Om bilisten är onykter, somnar eller pillar på mobilen så vill du ha bilen så långt ifrån dig som möjligt om du inte kan se den.

Jag skiter nog (lite) i regler men jag gillar inte att bli överkörd utan att veta om det!

Vänster alltid när du är ensam. Men i större grupp är det nästan bättre både för bilister och er att springa på höger sida. Lättare att anpassa hastigheten till hindret bakifrån än framifrån.
Nu blev det kanske otydligt.

Denna fråga har varit uppe förr - i olika former - och svaret är mycket enkelt: du skall alltid ha vänster arm närmast diket. På cykel-/gångbana, på trottoar, och på väg.

Alternativ formulering: om du rör dig - går/springer/hjular/kryper - utan hjälp av