Quote from Camilla Höög on 15 March 2013, 10:22Enligt transportstyrelsen så är det på höger sida du ska leda hästen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
Enligt transportstyrelsen så är det på höger sida du ska leda hästen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:28Utsätter man sig för olika risk att bli påkörd beroende på vilken sida av vägen man
a) står,
b) går, eller
c) springer ?Den ev. fart man som löpare håller (sällan mer än 15 km/h) torde vara försumbar mot den som bilarna håller på större väg.
Utsätter man sig för olika risk att bli påkörd beroende på vilken sida av vägen man
a) står,
b) går, eller
c) springer ?
Den ev. fart man som löpare håller (sällan mer än 15 km/h) torde vara försumbar mot den som bilarna håller på större väg.
Quote from Camilla Höög on 15 March 2013, 10:30Löpare är fotgängare och ska om möjligt färdas på vänster sida av vägen oberoende av hastighet. Det finns inga oklarheter kring det.
Fotgängare får färdas på höger sida, men jag skulle vilja höra någon vettig motivering till att det skulle vara bättre. Vi
Löpare är fotgängare och ska om möjligt färdas på vänster sida av vägen oberoende av hastighet. Det finns inga oklarheter kring det.
Fotgängare får färdas på höger sida, men jag skulle vilja höra någon vettig motivering till att det skulle vara bättre. Vi
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:34Och om man cyklar, är det då säkrare att ha fordonen i ryggen än att se dem komma så man kan vidta åtgärder?
Och om man cyklar, är det då säkrare att ha fordonen i ryggen än att se dem komma så man kan vidta åtgärder?
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:38Kanske är säkrare för fotgängarna att se cyklar på samma sida vägen, särskilt när många klagar på att cyklister inte hörs ...
Kanske är säkrare för fotgängarna att se cyklar på samma sida vägen, särskilt när många klagar på att cyklister inte hörs ...
Quote from Camilla Höög on 15 March 2013, 10:45Som cyklist skulle det kanske vara säkrare att använda vänster sida på landsväg, men eftersom cykel är ett fordon så följer man reglerna för fordon. Det skulle dock kännas väldigt konstigt att cykla på vänster sida. En fotgängare kan stanna och hoppa åt s
Som cyklist skulle det kanske vara säkrare att använda vänster sida på landsväg, men eftersom cykel är ett fordon så följer man reglerna för fordon. Det skulle dock kännas väldigt konstigt att cykla på vänster sida. En fotgängare kan stanna och hoppa åt s
Quote from Elias Engqvist on 15 March 2013, 10:46Nä Magnus det är väldigt otäckt att cykla på en väg utan vägren - och det förekommer också ganska ofta att cyklister blir påkörda och dödade men nu handlade det ju om gångtrafikanter (vilket löpare som sagt också är)
Nä Magnus det är väldigt otäckt att cykla på en väg utan vägren - och det förekommer också ganska ofta att cyklister blir påkörda och dödade men nu handlade det ju om gångtrafikanter (vilket löpare som sagt också är)
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:58Transportstyrelsen specifierar sidan för gående bara såhär:
"Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder VÄGRENEN eller KÖRBANAN"Beträffande "gångbana, gångväg eller gång- och cykelväg" finns inga som helst regler.
Vad jag som
Transportstyrelsen specifierar sidan för gående bara såhär:
"Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder VÄGRENEN eller KÖRBANAN"
Beträffande "gångbana, gångväg eller gång- och cykelväg" finns inga som helst regler.
Vad jag som
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:58Jag vet CS, det var ett analogt resonemang kring "vidta åtgärder mot bilar som kommer mot en".
Jag vet CS, det var ett analogt resonemang kring "vidta åtgärder mot bilar som kommer mot en".
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 12:45Ulf A: Använder du ofta mycket "rullskidor, rullskridskor eller liknande" när du är ute och springer på vägen?
Ulf A: Använder du ofta mycket "rullskidor, rullskridskor eller liknande" när du är ute och springer på vägen?