Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilken sida på vägen?
You need to log in to create posts and topics.

Heh. Upplys mig då gärna varför löpning alltid utförs i "gångfart", medans man i förordningarna skiljer på "gångfart" och "annan fart" när man åker rullskridskor/rullskidor osv.. Att röra sig i samma hastigheter som rullskidor etc. tolkar jag som något so

Fick lära mig att löptävlingar skulle följa höger sida.

Är lantis så jag har sprungit på båda sidor beroende på vägens beskaffenhet.
Det var/är ej sunt förnuft att springa mot trafiken på en smal väg med dålig sikt runt kurvor.

Sprungit bra över 1.00

Springer alltid på vänster sida för det är så enligt lagen men även mer att jag vill se bilarna komma ifall de inte har full koll. Detsamma gäller på gång/cykelbanor där jag vill ha koll på mötande cyklist, men där är det ingen lag som säger att man ska v

Då tar vi det hela och adaptera till delat gång/cykelväg:

"Att gå på vänster sida på g/c-väg ser jag som problematiskt när man möter cykel som i sin tur möter cykel, då skulle cykeln få stanna helt och jag detsamma till fots tills han kan köra om. Samma

Har aldrig sprungit på kombinerade gång/cykelbanor som är så smala att cyklisten jag möter måste stanna förutom i de fallen då snö/is tar upp en del av banan. Men då hoppar jag in i snövallen eller på isen och fortsätter springa då det är enklare för mig

Säger inte att sättet jag gör på är rätt. Skulle det skapas en lag för sidan man ska vistas på så skulle jag köra därefter.
Jag säger att jag springer på vänster sida men det blir skiftningar då jag alltid anpassar mig till vad jag möter. Samspel är det v

(t+) Precis så ska det vara, samspel och omtanke mellan trafikanterna, lite tankar bakom det man gör och uppmärksamhet åt omgivningen.

Tyvärr har jag träffat allt för många gående som medvetande stannar på de 30 isfria cm och förväntar sig att cyklistern

Många verkar missa att cykel är ett fordon och ska följa i princip alla regler som gäller för fordon.

Om ett cykel har ett hinder (i exemplet en fotgängare) framför sig och inte kan väja ut på grund av en annan cykel så ska man stanna cykeln tills det gå

På gång- och cykelbanor finns det inga regler för fotgängare, men trafikens grundregler gäller alltid och det innebär att man ska hjälpas åt för att trafiken ska flyta så bra som möjligt. Så fotgängare bör hålla sig på ena sidan av GC-banan. Jag föredrar

Nu finns det fotgängare och fotgängare, det är skillnad på mig som springer i mina Boldskor med spikar under, eller mina något skraltiga föräldrar, med sämre balans, hörsel och skörare ben, eller om jag har rätt hala kängor på mig. Jag kan än så länge lät