Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 07:35Eftersom jag (oftast!) springer snabbare än jag går så blir det alltid höger sida av vägen när jag springer, vilket är ganska tydligt att det är så förordningen ska tolkas (ref http://www.ntf.se/konsument/fraga740.asp?katid=22):
Trafikförordningen 1 kap.
Eftersom jag (oftast!) springer snabbare än jag går så blir det alltid höger sida av vägen när jag springer, vilket är ganska tydligt att det är så förordningen ska tolkas (ref http://www.ntf.se/konsument/fraga740.asp?katid=22):
Trafikförordningen 1 kap.
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 07:45Ulf, läs en gång till.
Ed. Att du tycker något är rimligt betyder inte att det framgår tydligt.
Ulf, läs en gång till.
Ed. Att du tycker något är rimligt betyder inte att det framgår tydligt.
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 08:22Det är väl inte alltid entydigt vad som är lämpligt? Det framgår ju tydligt att man vid annat än gångfart ska färdas där det är lämpligt i fallet då man rör sig på vägren eller körbana - om jag gör bedömningen att det är lämpligare att springa till höger
Det är väl inte alltid entydigt vad som är lämpligt? Det framgår ju tydligt att man vid annat än gångfart ska färdas där det är lämpligt i fallet då man rör sig på vägren eller körbana - om jag gör bedömningen att det är lämpligare att springa till höger
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 08:43Det framgår inte tydligt att löpare skall springa till höger om de färdas med högre hastighet än gångfart. Det förutsätts ex. rullskidor också.
Det framgår inte tydligt att löpare skall springa till höger om de färdas med högre hastighet än gångfart. Det förutsätts ex. rullskidor också.
Quote from Elias Engqvist on 15 March 2013, 09:25Jag tycker reglerna här är lite sekundära - är man självmordsbenägen springer/går man till höger, är man rädd om sig själv håller man till vänster.
Och jag skulle gissa att i man tolkar även löpfart som gångfart i juridikens värld!
Jag tycker reglerna här är lite sekundära - är man självmordsbenägen springer/går man till höger, är man rädd om sig själv håller man till vänster.
Och jag skulle gissa att i man tolkar även löpfart som gångfart i juridikens värld!
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 09:50Gångfart är väl helt enkelt den farten man normalt sett går i (undantaget tävlingsgång) - vilket bör skilja sig från högre farter som man t ex springer, rullskidar eller åker rullskridskor i. Förvisso kan man ju springa/rullskida/etc. långsamt (i gångfart
Gångfart är väl helt enkelt den farten man normalt sett går i (undantaget tävlingsgång) - vilket bör skilja sig från högre farter som man t ex springer, rullskidar eller åker rullskridskor i. Förvisso kan man ju springa/rullskida/etc. långsamt (i gångfart
Quote from Elias Engqvist on 15 March 2013, 10:11Du är inte så insatt i juridik va?
Du är inte så insatt i juridik va?
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:12Springer du fortare än jag cyklar? Ens på min trampcykel?
Springer du fortare än jag cyklar? Ens på min trampcykel?
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:14En häst räknas ju enligt lagen som ett fordon när den rids eller körs och ska därför hålla "fordons plats i trafiken", dvs på höger sida. Men... gäller samma regler om jag LEDER hästen, dvs GÅR med hästen bredvid mig? Ska vi vara på höger eller vänster si
En häst räknas ju enligt lagen som ett fordon när den rids eller körs och ska därför hålla "fordons plats i trafiken", dvs på höger sida. Men... gäller samma regler om jag LEDER hästen, dvs GÅR med hästen bredvid mig? Ska vi vara på höger eller vänster si
Quote from Funbeat user on 15 March 2013, 10:15Jämför med att leda cykeln eller gå ut med hunden? 😉 Fast om det sitter en annan person på hästen? leder du ett fordon eller ett husdjur då ...
Jämför med att leda cykeln eller gå ut med hunden? 😉 Fast om det sitter en annan person på hästen? leder du ett fordon eller ett husdjur då ...