Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilken sida på vägen?
You need to log in to create posts and topics.

K-G: "Det var/är ej sunt förnuft att springa mot trafiken på en smal väg med dålig sikt runt kurvor. "

Varför är det bättre att ingen ser den andre än att åtminstone du ser vad som kommer emot dig?

Förklaringen där nere var att hade du fart så närmade sig fordonet långsammare än om du sprang emot.

Fick mig berättat några tragiska historier. Så jag lydde lätt.
Fick en tillsägelse/tips av en polis då jag befann mig på enligt deras regler fel sida.

Hahaha KG, jag trodde du var ingeniör?

Om du springer i 10km/h och bilen kör i 70km/h så är kollisionshastigheten 60 eller 80 - det gör nog ganska ont i vilket fall. Skillnaden är att om du inte har ögonen i nacken så ser du inte hur bilen kör om den kom

Det här med löpa på höger sida dyker upp då och då. Kan det bero på att somliga bara vill markera att de springer fort, att de inte är vanliga trafikanter "till fots"?

Nja, egentligen var jag övertygat att även gående brukar hålla sig på höger sidan i samtliga länder med högertrafik utom i undantag som motorvägar eller liknande.

Tills jag kom till Stockholm där även pilarna på marken i T-centralen går på vänster sida.

Jag gör som jag är lärd under min uppväxt, dvs att så länge jag har båda fötterna i marken, dvs går eller springer, så håller jag mig på vänster sida. Som någon skrev... ser inte bilisten mig, så ser jag honom och kan väja för han/henne... springer jag på

Christer. Kemist Chalmers 1965. Ej filialen KTH i Stockholm.

De tragiska olyckorna innebar oftast att bilföraren upptäckte löparen väl abrubt och försökte rädda denna/e.
I alperna är det inte så sällan ett stup åt det ena hållet.
De räddade en löpare f

Problemet är väl att försöka att bli upptäckt av bilen innan man upptäcker den
(är inte helt kul att få ljuset ifrån en bil med 3-4 extra strålkastare i ögonen - kan garantera att man är ganska trafikfarlig i några sekunder medans synen är utslagen)

Up

Men förstår du inte K-G, om löparen/gångaren är på vänster sida så ser denne bilar som kommer emot en och kan hoppa ner i diket el dyl vid behov!

Grattis Christer.
Du kanske kan men inte jag.
Vad har du för talang som kan se genom en bergvägg t. ex. ?