Quote from Funbeat user on 1 August 2012, 13:53Oj, kanske skulle ha varit mer tydlig i vad jag menade med att preja. Gjorde det såklart oavsiktligt! Cyklar denna väg varje dag och det har aldrig ens varit ett frågetecken tidigare när jag mött inlines/rullskideåkare - därav min reflex att hålla till h
Oj, kanske skulle ha varit mer tydlig i vad jag menade med att preja. Gjorde det såklart oavsiktligt! Cyklar denna väg varje dag och det har aldrig ens varit ett frågetecken tidigare när jag mött inlines/rullskideåkare - därav min reflex att hålla till h
Quote from Funbeat user on 1 August 2012, 14:41Av erfarenhet så är löpare väldigt ambivalenta och varierade så det spelar knappast någon roll om man följer några regler. 🙂
Av erfarenhet så är löpare väldigt ambivalenta och varierade så det spelar knappast någon roll om man följer några regler. 🙂
Quote from Funbeat user on 1 August 2012, 16:02@Anna: Ok...intressant att man oavsiktligt lyckas preja någon i diket. Det är en prestation.
@Anna: Ok...intressant att man oavsiktligt lyckas preja någon i diket. Det är en prestation.
Quote from Funbeat user on 2 August 2012, 08:22Ingen prestation alls. Två stycken möts, båda väjer åt samma håll - jag kunde precis lika gärna ha hamnat utanför banan - men nu gjorde han det före mig.
Ingen prestation alls. Två stycken möts, båda väjer åt samma håll - jag kunde precis lika gärna ha hamnat utanför banan - men nu gjorde han det före mig.
Quote from Funbeat user on 2 August 2012, 09:24Förutom att hålla åt ett visst håll vid möte så hör det gissningsvis också till god ton att man sänker hastigheten så att man är säker på att hinna bromsa om det blir kris.
Om jag inte minns fel från bilskolan så finns det någon regel för bilar att man
Förutom att hålla åt ett visst håll vid möte så hör det gissningsvis också till god ton att man sänker hastigheten så att man är säker på att hinna bromsa om det blir kris.
Om jag inte minns fel från bilskolan så finns det någon regel för bilar att man
Quote from Funbeat user on 2 August 2012, 09:39@Anna: Ok, men då prejade du inte. Det var en olyckshändelse. Det är någonting annat.
@Anna: Ok, men då prejade du inte. Det var en olyckshändelse. Det är någonting annat.
Quote from Funbeat user on 2 August 2012, 10:04Jag trodde i min naivitet att jag som löpare/gångtrafikant ska hålla mej längst ut till vänster där jag delar vägen/cykelbanan med bilar, motorcyklar, mopeder, cyklar etc. Och på gångväg/motionsspår håller jag till höger.
Men jag blev tillrättavisad av
Jag trodde i min naivitet att jag som löpare/gångtrafikant ska hålla mej längst ut till vänster där jag delar vägen/cykelbanan med bilar, motorcyklar, mopeder, cyklar etc. Och på gångväg/motionsspår håller jag till höger.
Men jag blev tillrättavisad av
Quote from Funbeat user on 6 August 2012, 13:48Mycket tyckande i den här tråden. Här kommer en till tyckare 😀
1. Skilj på fordon och icke-fordon. Cyklister är fordon, fotgängare är det inte. Till fotgängare räknas även t.ex. rullskidåkare. Fordon ska lämna företräde för fotgängare, det är lag på det
Mycket tyckande i den här tråden. Här kommer en till tyckare 😀
1. Skilj på fordon och icke-fordon. Cyklister är fordon, fotgängare är det inte. Till fotgängare räknas även t.ex. rullskidåkare. Fordon ska lämna företräde för fotgängare, det är lag på det
Quote from Funbeat user on 6 August 2012, 14:09Karin: Du säger "Fotgängare ska färdas i kanten av vägbana/kombinerad gång- och cykelbana om inte trottoar finns, för att inte hindra trafiken"
En liten undran om detta är ett tyckande eller om du har hittat någonstans i lagtexter eller liknande att en G
Karin: Du säger "Fotgängare ska färdas i kanten av vägbana/kombinerad gång- och cykelbana om inte trottoar finns, för att inte hindra trafiken"
En liten undran om detta är ett tyckande eller om du har hittat någonstans i lagtexter eller liknande att en G
Quote from Funbeat user on 6 August 2012, 21:56Ur trafikförordningen: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Man får inte bre ut sig, och inte irra omkring hursomhelst, inte "stänga" andra trafikanter.
Ur trafikförordningen: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Man får inte bre ut sig, och inte irra omkring hursomhelst, inte "stänga" andra trafikanter.