Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Totteman (t+)
smidighet, tydlighet och lite ödmjukhet, borde inte vara så svårt, egentligen...

Det skulle ju vara ganska enkelt om det fanns klara regler även för gång och cykelbanor, men efter att ha kollat med trafikverkets hemsida hittade jag detta:

http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Gaende/?si=6

Fredrik: Sidan du länkade till innehåller texten:

"Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska du åka på höger sida av vägen om det är lämpligare."

Inget på sidan sägs om löpare eller joggare. Det ger ytterligare tolkning

Ja det har du en poäng i, tempopass på högersida och lugna distanspass på vänstersida då 😉
Nej det är nog bara att försöka ta fram det sunda förnuftet och vara tydlig med var man vill hålla sig på vägen.

Och för att vara extra flexibel så håller jag mig ibland på höger sida på bilvägar. Men då är det vägar med mycket gles trafik där jag väljer sida vid möten så att jag inte är på den körhalvan där bilen ska färdas, dvs jag väljer vänster sida om bilen kom

Re: 2012-07-19 12:06
"men själv följer jag denna punkt även på GC-vägar.
"•Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. ""

Du kanske missade detta trådinlägg tidsstämplat 2012-07-03 10:14?

Och

Enligt Påbudsmärket så ska gående sväva.
BILD:http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Pabudsmarken/D6/D6-1/D6-1.jpg

Själv råkade jag preja ner en rullskidåkare i diket häromdagen då jag kom cyklandes på en gång/cykelbana och han envisades med att det var vänstertrafik, vilket han också mycket ilsket uttryckte verbalt från diket. Själv var jag så irriterad på hans envis

Rullskidåkare har normalt vänstertrafik på vägbanan enligt lag eftersom de räknas som fotgängare, men de får också åka på höger sida om de har tillräckligt hög fart.
I fallet på en GC-bana så finns det inga lagar kring det utan fotgängarna bestämmer själv

Frågan är om Katten Jansson eller rullskidåkaren höll högst hastighet, den som gjorde det borde väjt!

Sen kan vi konstatera att all placering utom mitten är bra! Snabbast väjer!
Samt att det skulle till en lag som säger att dom som färdas snabbare en 30k