Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 12:51Att svara med att så säger lagen är inte svaret på min fråga. Det är som att svara "Därför att det är så!" när ett barn frågar "Varför?"
Argumentet att vänstertrafik för cyklar ställer till det vid korsningar kan lika väl appliceras på gående. Min grundf
Att svara med att så säger lagen är inte svaret på min fråga. Det är som att svara "Därför att det är så!" när ett barn frågar "Varför?"
Argumentet att vänstertrafik för cyklar ställer till det vid korsningar kan lika väl appliceras på gående. Min grundf
Quote from Camilla Höög on 4 July 2012, 13:43Det går inte att applicera på gående eftersom de inte följer samma trafikregler som fordon vilket cyklister gör (eller är tänkt att göra :-)).
Majoriteten av cyklisterna cyklar i stadstrafik och där kör många cyklister snabbare än bilar eller har cykelban
Det går inte att applicera på gående eftersom de inte följer samma trafikregler som fordon vilket cyklister gör (eller är tänkt att göra :-)).
Majoriteten av cyklisterna cyklar i stadstrafik och där kör många cyklister snabbare än bilar eller har cykelban
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 14:03Om cyklarna tar sig fram snabbare än bilar, betyder det då att bilarna skall hålla sig till vänster (kunde inte låta bli att ge den kommentaren 😉 ).
Jag vet inte om jag var otydlig. Jag ville se på den hypotetiska situationen att det inte fanns några tr
Om cyklarna tar sig fram snabbare än bilar, betyder det då att bilarna skall hålla sig till vänster (kunde inte låta bli att ge den kommentaren 😉 ).
Jag vet inte om jag var otydlig. Jag ville se på den hypotetiska situationen att det inte fanns några tr
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 14:12Lagen om att cyklar ska framföras på höger sida är garanterat ifrån 3 september 1967. Då ändrades det ifrån fri fart till max 130 km/h
Lagen om att cyklar ska framföras på höger sida är garanterat ifrån 3 september 1967. Då ändrades det ifrån fri fart till max 130 km/h
Quote from Camilla Höög on 4 July 2012, 14:35Jag ser helst att vi har enkla regler som kan appliceras på samma sätt var man än befinner sig. Att ha regler som ändrar sig beroende på kontext (så som hastighet, stadsmiljö, landsbygd etc.) blir svårt och det kan vara klurigt att få trafikanterna att re
Jag ser helst att vi har enkla regler som kan appliceras på samma sätt var man än befinner sig. Att ha regler som ändrar sig beroende på kontext (så som hastighet, stadsmiljö, landsbygd etc.) blir svårt och det kan vara klurigt att få trafikanterna att re
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 14:52Men Grass hade en taktik som han delgav polisen.
Men Grass hade en taktik som han delgav polisen.
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 14:59"Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare."
Är det någon som har kollat om detta betyder att löpare skall hålla sig till höger även på vä
"Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare."
Är det någon som har kollat om detta betyder att löpare skall hålla sig till höger även på vä
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 19:15Kan man åberopa att man vill undvika snedbelastnng av knä och höftleder? Dvs springa på vänster sida ut och höger sida hem t ex fär att vägrenen först ska luta åt vänster och sedan åt höger?
Kan man åberopa att man vill undvika snedbelastnng av knä och höftleder? Dvs springa på vänster sida ut och höger sida hem t ex fär att vägrenen först ska luta åt vänster och sedan åt höger?
Quote from Funbeat user on 5 July 2012, 07:58Min pappa har alltid envisats med att cykla mot biltrafiken, vilket jag fick göra när jag var liten. Tyckte det kändes fel och läskigt redan då.
Säg att bilen kör i 70 och cyklisten 30, det betyder ett möte i hundra, som måste ske, oavsett andra hinder.
K
Min pappa har alltid envisats med att cykla mot biltrafiken, vilket jag fick göra när jag var liten. Tyckte det kändes fel och läskigt redan då.
Säg att bilen kör i 70 och cyklisten 30, det betyder ett möte i hundra, som måste ske, oavsett andra hinder.
K
Quote from Jonny Persson on 5 July 2012, 08:42Jag vet inte om någon påpekat det tidigare men jag vill inte möta cyklister i löparspåren öht. Om du med löparspår menar de markerade spårsystem för löpning och promenad som brukar finnas vid motionsgårdar. Förirrar man sig dit med cykel så förutsätter ja
Jag vet inte om någon påpekat det tidigare men jag vill inte möta cyklister i löparspåren öht. Om du med löparspår menar de markerade spårsystem för löpning och promenad som brukar finnas vid motionsgårdar. Förirrar man sig dit med cykel så förutsätter ja