Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Just det!

Hundägare som går efter ena sidan med hunden långt utanför GC-banan på den andra sidan är värst. Speciellt på kvällen när vare sig hunden eller kopplet syns. Som jag har berättat tidigare så körde en av mina söner in i ett sådant koppel när han cyklade he

Normalbegåvade brukar se sig för innan de ändrar färdriktning.

Finns tyvärr alldeles för många onormaltbegåvade 😉

I min erfarenhet kan många gående (iaf de flesta mellan Ulriksdal och Solna) inte ens hålla sig på sin sida på en väg med enskilda fält för gående och cyklister. Hur ska man då kunna komma överens hur man beter sig på en delad bana? :@

Lite mer seriöst:

På cykelbanor får cyklar och mopeder klass 1 (de gamla som fick gå i 30 km/h + de nya som max får göra 25 km/h) köras. EU-moppar (max 45 km/h) får inte köra där, men det gör många ändå.

Och gående, om de lämnar företräde för fordon som cykelvägen är avsedd för.

Flera nämner att dom inte vill gå på höger sida för att då ser dom inte cyklist som ska köra om dom och man får dom otäckt nära.
Känns som det resonemanget även hör hemma på en väg, och där är ju alla överens om att gående håller sig på vänster sida.

Men

"Känns som det resonemanget även hör hemma på en väg, och där är ju alla överens om att gående håller sig på vänster sida"

En sak jag inte förstår är varför ingen lyfter fram den naturliga konsekvensen att cyklar då också bör hålla till vänster på bilväg

Anledningen till att cyklar kör på höger sida är för att de är fordon och följer de bestämmelser som gäller för fordon när det gäller väjningsplikt, högerregel, trafikljus m.m.
Det skulle bli stora problem att i trafiken om cyklister började med vänstertr