Quote from Funbeat user on 2 July 2012, 20:04Men även då med syftet att skydda folks skor :/
Men även då med syftet att skydda folks skor :/
Quote from Funbeat user on 2 July 2012, 20:58Jag har en känsla av av att trafikseparation kan ha varit ett inslag i det hela också.
Jag har en känsla av av att trafikseparation kan ha varit ett inslag i det hela också.
Quote from Funbeat user on 2 July 2012, 21:35Liiite .... Men landsvägar har inte brukat ha trottoarer utan det är ett ganska typiskt stadsfenomen.
Liiite .... Men landsvägar har inte brukat ha trottoarer utan det är ett ganska typiskt stadsfenomen.
Quote from Funbeat user on 2 July 2012, 21:57Trafikförordningen talar bara om "vägren" och "körbana".
Trafikförordningen talar bara om "vägren" och "körbana".
Quote from Funbeat user on 3 July 2012, 10:14Och enligt Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:
"Körbana: En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"
Och enligt Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:
"Körbana: En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"
Quote from Donald Isaksson on 3 July 2012, 10:36Som relativt nyinflyttad i Stockholm med närhet till just Nackareservatet så har jag fått finna mig i att ca 90% som trafikerar reservatet har bestämt sig för att man ska hålla sig på höger sida av vägen/stigen oavsett hur man förflyttar sig.
Så länge de
Som relativt nyinflyttad i Stockholm med närhet till just Nackareservatet så har jag fått finna mig i att ca 90% som trafikerar reservatet har bestämt sig för att man ska hålla sig på höger sida av vägen/stigen oavsett hur man förflyttar sig.
Så länge de
Quote from Funbeat user on 3 July 2012, 10:50Tore: Av precis samma orsaker känner jag mig säkrare att både gå och cykla på höger sida. Jag upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Att försöka läsa in vilken rikting den andre tänker vingla till åt är inte lätt när man möts p
Tore: Av precis samma orsaker känner jag mig säkrare att både gå och cykla på höger sida. Jag upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Att försöka läsa in vilken rikting den andre tänker vingla till åt är inte lätt när man möts p
Quote from Donald Isaksson on 3 July 2012, 10:56Jan, så du upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Intressant..
Kan helt klart vara en vanesak för min del, men i nuläget så känns det inte alls bra vare sig att köra om en ovetande fotgängare, eller bli omkörd utan förvarning.
Jan, så du upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Intressant..
Kan helt klart vara en vanesak för min del, men i nuläget så känns det inte alls bra vare sig att köra om en ovetande fotgängare, eller bli omkörd utan förvarning.
Quote from Funbeat user on 3 July 2012, 10:59Jag upplever det som säkrast om fotgängare går till vänster på GC-banor.
Ofta händer det att man samtidigt som man ska cykla förbi en fotgängare också har ett möte med en annan cyklist eller moped. Om fotgängaren då går till vänster så har han ögonkonta
Jag upplever det som säkrast om fotgängare går till vänster på GC-banor.
Ofta händer det att man samtidigt som man ska cykla förbi en fotgängare också har ett möte med en annan cyklist eller moped. Om fotgängaren då går till vänster så har han ögonkonta
Quote from Funbeat user on 3 July 2012, 11:18Det verkar som jag nämnt tidare omöjligt att få enighet i denna fråga. Om inte annat så upplever vi situationer olika och har olika erfarenhet med oss, och praxis kan variera beroende på varifrån man kommer.
De som nämnt praxis nämner nästan alltid höge
Det verkar som jag nämnt tidare omöjligt att få enighet i denna fråga. Om inte annat så upplever vi situationer olika och har olika erfarenhet med oss, och praxis kan variera beroende på varifrån man kommer.
De som nämnt praxis nämner nästan alltid höge