Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Men även då med syftet att skydda folks skor :/

Jag har en känsla av av att trafikseparation kan ha varit ett inslag i det hela också.

Liiite .... Men landsvägar har inte brukat ha trottoarer utan det är ett ganska typiskt stadsfenomen.

Trafikförordningen talar bara om "vägren" och "körbana".

Och enligt Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

"Körbana: En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"

Som relativt nyinflyttad i Stockholm med närhet till just Nackareservatet så har jag fått finna mig i att ca 90% som trafikerar reservatet har bestämt sig för att man ska hålla sig på höger sida av vägen/stigen oavsett hur man förflyttar sig.

Så länge de

Tore: Av precis samma orsaker känner jag mig säkrare att både gå och cykla på höger sida. Jag upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Att försöka läsa in vilken rikting den andre tänker vingla till åt är inte lätt när man möts p

Jan, så du upplever en större tendens till vinglighet om man får ögonkontakt. Intressant..

Kan helt klart vara en vanesak för min del, men i nuläget så känns det inte alls bra vare sig att köra om en ovetande fotgängare, eller bli omkörd utan förvarning.

Jag upplever det som säkrast om fotgängare går till vänster på GC-banor.

Ofta händer det att man samtidigt som man ska cykla förbi en fotgängare också har ett möte med en annan cyklist eller moped. Om fotgängaren då går till vänster så har han ögonkonta

Det verkar som jag nämnt tidare omöjligt att få enighet i denna fråga. Om inte annat så upplever vi situationer olika och har olika erfarenhet med oss, och praxis kan variera beroende på varifrån man kommer.

De som nämnt praxis nämner nästan alltid höge