Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Många springer för fort på sina långpass och för sakta på intervallerna. Olika tempon tränar olika saker och vid olika tidpunkter.

Inte bara det; många är dessutom ute för länge på sina intervallpass och för kort tid på långpassen. Mellanmjölksträning.
Håll passen under 45min (kräkas blod) eller över två timmar (njut av LSD-kicken)

Tror inte det är många funbeatare som är ute för länge på sina intervallpass... Däremot är de glada att skriva dit lite extra tid 😉 Men jag förstår helt vad du menar. 10min uppv 25min intervall 10min nedv. Dock ser jag inget negativt med att förlänga de

Ett långpass behöver ju inte slita särskilt mycket om man springer lugnt, men man behöver bli snabbare också, vad anser ni är bäst när det gäller snabbdistans, att springa 10 km fort en gång i veckan, eller springa 4 km snabbt 3 gånger i veckan med något

Conny>> Tränar du inför 10k och nedåt kan det senare vara lämpligt. Är det halvmara och uppåt skulle jag föreslå den senare varianten. Det går givetvis att variera sig lite också och få ännu bättre effekt.

Jag gjorde ett försök igår att köra som Attackpoint fick fram.
Vilket skulle varit ca 7:00 min/km, jag sprang 15 km och när jag stannade var jag lätt ansträngd. Snittet blev dock 6:11 min/km... Jag har ingen somhelst fartkänsla!!

Nu blir det korta men sn

Jag är uthållig, men väldigt långsam, onormalt långsam, har tränat en hel del snabbhet under våren, mest 10 km med högsta möjliga fart, men blir sliten nästan en vecka efter snabbpass, och snabbheten ökade inte något nämvärt heller, så nu testade jag att

Conny>> Vad tar stopp? Är det bena som inte vill eller är det pumpen som inte klarar att syresätta mer? Det kan vara läge att springa ännu kortare om du inte gör de. Typ 5x1000m, 1min vila.

Det är pumpen som inte hänger med, och sen blir ju återhämtningen väldigt lång efter en hård milrunda, förra året tränade jag för ultralopp, blev skadad väldigt tidigt på våren, hann aldrig komma igång med någon riktig snabbträning, hadde svårigheter med

Det låter som du har en jätte bra grund. Skulle råda dig till att köra massa intervaller om inte det är farligt för ditt hjärtbekymmer. Intervaller på crosstrainer, löpandes och/eller cyklandes. Allt du kan få upp bra puls på. Nu när du har nött LSD så pa