Quote from Guest on 7 March 2012, 08:02Hej på er. Jag har börjat försiktigt trappa upp min löpning igen efter långdragna problem med löparknän. Vad jag dock lägger märke till när jag springer på löpband är att jag liksom springer på ett snöre samt att jag vinglar väldigt mycket från sida till
Hej på er. Jag har börjat försiktigt trappa upp min löpning igen efter långdragna problem med löparknän. Vad jag dock lägger märke till när jag springer på löpband är att jag liksom springer på ett snöre samt att jag vinglar väldigt mycket från sida till
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 08:12Har exakt samma bekymmer så jag väntar på svar med stor nyfikenhet!
Har exakt samma bekymmer så jag väntar på svar med stor nyfikenhet!
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 08:15Styrketräning, bål och överkropp. Ett par gånger i veckan á 20-30 minuter.
Styrketräning, bål och överkropp. Ett par gånger i veckan á 20-30 minuter.
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 08:26Jag kör en hel del styrka (enligt mig själv), men det ska räcka alltså? Det har jag kört i några månader nu.
Jag kör en hel del styrka (enligt mig själv), men det ska räcka alltså? Det har jag kört i några månader nu.
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 08:49Hittade en artikel om lite smått och gott runt löparknä, bl a höftens involvering och träning och stretching för att åtgärda problemet.
http://runningwritings.blogspot.com/2012/02/injury-series-biomechanical-solutions.html
Tränar annars styrka minst 2 g
Hittade en artikel om lite smått och gott runt löparknä, bl a höftens involvering och träning och stretching för att åtgärda problemet.
http://runningwritings.blogspot.com/2012/02/injury-series-biomechanical-solutions.html
Tränar annars styrka minst 2 g
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 08:51Ja, styrketräningen bör räcka. Är det bara på löpbandet som ni vinglar? Får ni ont i korsryggen på längre löppass?
Ja, styrketräningen bör räcka. Är det bara på löpbandet som ni vinglar? Får ni ont i korsryggen på längre löppass?
Quote from Inger Gustås on 7 March 2012, 08:55Jag har just nu löparknä pga svaga höftmuskler samt svaga muskler baksida lår. Anledningen till varför man får löparknä är så klart helt individuell, men det är min anledning iaf. Jag vinglar med höger knä (höftstyrkan där) vilket gör att vänster ben tvin
Jag har just nu löparknä pga svaga höftmuskler samt svaga muskler baksida lår. Anledningen till varför man får löparknä är så klart helt individuell, men det är min anledning iaf. Jag vinglar med höger knä (höftstyrkan där) vilket gör att vänster ben tvin
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 09:02Löpband och ute, överlag när jag går hurtigt eller joggar så blir jag lätt vinglig. Nu är jag ju plattfotad/pronerar så jag går hos sjukgymnast för att stärka upp ben/fötter. Jag använder knäskydd för att inte få ont i knäna nu när jag försöker bygga upp
Löpband och ute, överlag när jag går hurtigt eller joggar så blir jag lätt vinglig. Nu är jag ju plattfotad/pronerar så jag går hos sjukgymnast för att stärka upp ben/fötter. Jag använder knäskydd för att inte få ont i knäna nu när jag försöker bygga upp
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 09:32glömde svara på korsryggen. Nej, har aldrig haft ont där. Å andra sidan så har jag bara sprungit 6 km under senaste halvåret.. i somras sprang jag längre men då hade jag inte heller ont i korsryggen.
Får däremot numera ont på yttersidan av foten/trampdyn
glömde svara på korsryggen. Nej, har aldrig haft ont där. Å andra sidan så har jag bara sprungit 6 km under senaste halvåret.. i somras sprang jag längre men då hade jag inte heller ont i korsryggen.
Får däremot numera ont på yttersidan av foten/trampdyn
Quote from Funbeat user on 7 March 2012, 09:37Har fått ont i korsryggen på längre pass förut, eftersom jag trappar upp nu har jag inte kommit längre än milen och då är det OK.
Vinglar inte lika mycket ute upplever jag det som, å andra sidan har man inte några direkta kanter att hålla sig inom så det
Har fått ont i korsryggen på längre pass förut, eftersom jag trappar upp nu har jag inte kommit längre än milen och då är det OK.
Vinglar inte lika mycket ute upplever jag det som, å andra sidan har man inte några direkta kanter att hålla sig inom så det