Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

@Britta A: Det ser ut som ett bra program (OBS: för löpare som redan är vana att springa ca 3-5 mil per vecka, ca.). Så bra som något. Det enda jag skulle vilja ändra på är detta:

Ibland förordnas styrketräning för mage, rygg och allmän styrka. Det är al

Britta A: Det ser väl ut att vara ett rätt vettigt program. Med undantag för Tisdagsintervallerna vecka 3 och vecka 8. Tufft att köra 2 km-intervallerna på 10.00 - 10.15 (5.00-5.07-tempo) i jämförelse med 4 * 4 km i 5.10-5.40-tempo. Kanske bra tempo vecka

Genom att träna i olika hastigheter tränar man olika förmågor, så ja, springer man fortare än angiven hastighet på ett pass kan man gå miste om den sökte träningseffekten. Däremot inte sagt att passet blir meningslöst.

tack för de orden hasse- det ska jag komma ihåg!

Men jesper, om jag nu kan hålla 5.40tempo 8km i sträck, ger mig verkligen 4min löpning i samma tempo med 90 sek vila mellan mig så mkt alls?

Vilka hastigheter man ska hålla vid vilka pass är såklart individuellt, men om du springer i 5.40-tempo när du maxar på 8 km så ger det väldigt mycket. Om du däremot springer i 5.40 när du chillar så ger det inte speciellt mycket.

..nu är jag här och tjatar igen..

i v.5 nu och det känns faktiskt riktigt bra! Hoppas det håller i sig bara!

min fråga nu är vad tanken/orsaken/poängen med att v4 lördagspass
(3km i 5.25fart+ 4km i 5.15fart utan vila mellan)
typ ska löpas i samma temp

låter som ett skitprogram...

Syftet med de där passen är tävlingsförberedelse. Båda är utmärkta pass. Man vänjer sig helt enkelt att springa i tävlingstempo. Eftersom det är tempot för halvmaran så ska det inte vara några problem att hålla det tempot.

Men tror du dig kunna hålla 5:0

Just detta med farten gör mig lite smått galen. Jag kör förmodligen de korta intervallerna alldeles för snabbt. Finns det ngn nackdel att ha för HÖG fart på intervallerna. Att alltså spring i ett tempo som man aldrig ens skulle tänka tanken att springa un

Niklas>> Jag förstår precis vad du menar! Dock för så lång distans som LL30 är det av stor vikt att du tränar i rätt fart. Ligger svårigheten att du inte orkar fysiskt att hålla 6min/km eller är det att det är tråkigt långsamt?

Jag har erfarenheter av