Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVR Hjälp
You need to log in to create posts and topics.

"Det viktigaste för att ta sig runt Vätternrundan på en bra tid är att ta det enorm lugnt i uppförsbackarna för att spara kraft och sedan trycka på i flackerna. I nerförsbackarna bör man endast trampa för att hålla igång benen. Denna teknik har jag fått b

60 km/h, det är väldigt sakta som toppfart.

P: Ja det köper jag. De minuterna som man kör uppför snabbt kan komma att kosta mycket på slutet av dessa 30 mil.

Verkar som en del tror att man ska ha konstant fart, och spurtar uppför backarna... det är väl de som sen ligger och bromsar nedför? ;~)

P:

Jag brukar rekommendera att man ska ha samma puls genom hela loppet. Det går inte i praktiken, men det är en bra regel att jobba utifrån. Det ger snabbast lopp (förutsat att man cyklar på den högsta puls man orkar hålla hela loppet på. Kör man hela loppet

Hmm, ska kanske förtydliga mig för det kan låta lite förvirrande. Att hålla samma puls genom hela loppet betyder alltså att man inte ska ta i extra mycket i uppförsbackar, jaga ikapp andra osv, utan cykla på i samma tempo (samma puls alltså) hela tiden, t

Linus, jag har alltid fått lära mig att man ska ha samma intensitet uppför, nedför som på flacken. Samma sak, fast vi använder olika begrepp. Detta innebär att det går lite saktare uppför, men fortare uppför.

Drar du hela vägen så blir det jämn och bra puls?

Efter VR? hänger du cykeln i garaget...

"Jag brukar rekommendera att man ska ha samma puls genom hela loppet. Det går inte i praktiken, men det är en bra regel att jobba utifrån."

Den principen kör jag i princip alltid efter när jag kör själv och lite längre pass, >15 mil. Jag vet var jag kan

Det här med att släppa av i backarna har väl mycket med gruppcykling att göra?! Tanken är väl att täten trycker på i början av backen för att cyklisterna bakom inte ska behöva bromsa in, och därefter gradvis lättar på pedaltrycket för att det inte ska bl