Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 09:52Absolut fettförbränning för två olika personer:
BILD:http://media.traningslara.se/2011/03/fettforbranning.png
http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/
Absolut fettförbränning för två olika personer:
BILD:http://media.traningslara.se/2011/03/fettforbranning.png
Fettförbränning, träningsintensitet, morgonpromenader och viktnedgång
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 10:27Jag undrar var den grafen kommer ifrån från början (innan traningslara.se alltså). I Canova & Arcellis bok om marathonträning skriver de att vältränade marathonlöpare når maximal fettförbränning nära sin tävlingsfart, vilket är mycket högre än de ca 60% a
Jag undrar var den grafen kommer ifrån från början (innan traningslara.se alltså). I Canova & Arcellis bok om marathonträning skriver de att vältränade marathonlöpare når maximal fettförbränning nära sin tävlingsfart, vilket är mycket högre än de ca 60% a
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 12:37Den där grafen kommer kanske från Daniel G?
Annars tycker jag att just den där sidan på traningslara.se försöker problematisera något som inte är en kontrovers i min värld.
Så här står det under en annan graf: "En klassisk graf på gymmet som ger en den
Den där grafen kommer kanske från Daniel G?
Annars tycker jag att just den där sidan på traningslara.se försöker problematisera något som inte är en kontrovers i min värld.
Så här står det under en annan graf: "En klassisk graf på gymmet som ger en den
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 12:51Sedan beror också fettförbräningen på hur mycket glykogen som finns tillgängligt. När man går låg eller tom så tvingas fettförbränningen upp en hel del.
Sedan beror också fettförbräningen på hur mycket glykogen som finns tillgängligt. När man går låg eller tom så tvingas fettförbränningen upp en hel del.
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 13:14Pontus -> Om du undrar efter källor är det bara att fråga med en kommentar till mina inlägg. Nu är jag ju här och läser ibland med så 🙂 Grafen är egenkonstruerad och är baserad på följande studier:
Achten J, Jeukendrup AE. Maximal fat oxidation during e
Pontus -> Om du undrar efter källor är det bara att fråga med en kommentar till mina inlägg. Nu är jag ju här och läser ibland med så 🙂 Grafen är egenkonstruerad och är baserad på följande studier:
Achten J, Jeukendrup AE. Maximal fat oxidation during e
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 13:58Tack för referenserna Jacob!
Om man översätter 62,5% VO2max (Achten, Jeukendrup) till %MHR blir det väl ungefär 75-80%, så då är det inte så långt ifrån marafart som jag trodde. Skillnaden kanske kan förklaras av att "vältränad" i Canovas värld innebär vä
Tack för referenserna Jacob!
Om man översätter 62,5% VO2max (Achten, Jeukendrup) till %MHR blir det väl ungefär 75-80%, så då är det inte så långt ifrån marafart som jag trodde. Skillnaden kanske kan förklaras av att "vältränad" i Canovas värld innebär vä
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:21Spring aldrig långsammare än att hållningen och rörelsemönstret är likt jämfört med tävlingsfart... Annars förloras stora delar av syftet med passet. Angående att slarva med kosten innan låter för mig som idioti. Bättre att träna mer istället så att depåe
Spring aldrig långsammare än att hållningen och rörelsemönstret är likt jämfört med tävlingsfart... Annars förloras stora delar av syftet med passet. Angående att slarva med kosten innan låter för mig som idioti. Bättre att träna mer istället så att depåe
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:34Denna graf kan vara intresasnt. Den visar %fett använt som bränsle under ett långpass jag körde förra veckan. Ok att den ska tas med en nypa salt, men studier visar att den stämmer förvånansvärt bra (+-4% felmarginal).
Jag springer alltid mina lugna lång
Denna graf kan vara intresasnt. Den visar %fett använt som bränsle under ett långpass jag körde förra veckan. Ok att den ska tas med en nypa salt, men studier visar att den stämmer förvånansvärt bra (+-4% felmarginal).
Jag springer alltid mina lugna lång
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:38Hur är %fett uppmätt?
Hur är %fett uppmätt?
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:41@Lars
Med Firstbeat, där värden för VO2Max / Maxuls / Vilopuls / trösklar (i %VO2Max) samt steady state (i %VO2Max) är angivet.
@Lars
Med Firstbeat, där värden för VO2Max / Maxuls / Vilopuls / trösklar (i %VO2Max) samt steady state (i %VO2Max) är angivet.