Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka på långpassen
You need to log in to create posts and topics.

@Peter P

pdf filen är en sammanfattning av en forumtråd från letsruns forum. Väldigt kända tränare huserar där lite då och då. t.ex. Hadd, Renato Canova, Nobbie (driver lydiard foundation) samt otaliga collage coacher.

Ska försöka svara på dina frågor:

Micke; rent "tekniskt" är det nog inte främst rekryteringen av muskelfibrer som gör att man ska springa i en tillräckligt "långsam fart" eftersom typ 1 kopplas in först och typ 2 träder in när arbete blir så hårt att dess fibertyp krävs. Att hålla en lång

@Frida

Jo, rent tekniskt är det just att man skall trötta ut de muskelfibrer man vanligtvis använder så nya typ I fibrer användes och stimuleras så att kapillärer/mitokondrier kring/i dessa utvecklas. Det är inte så att alla typI fibrer används när du sp

Micke o Frida: Tack för långa och utförliga svar. Jag skall läsa, begrunda och återkommer om något är oklart.

Nu har jag omsatt lite teori i praktik då jag testade ett långpass på ca 25km/2,5h. Försökte hålla pulsen under 140 (ca 74%), lägre klarar jag inte mentalt just nu.
Ingen energi eller vatten behövdes men jag hade med en liten påse Gott & Blandat som nödpr

Fråga: Du skriver ofta saker i stil med "träna på låga glykogendepåer", "Hur bär man sig åt för att starta på halvfyllda depåer?" och liknande. Förstår inte alls hur du menar då...

Tomma depåer = väggen. Hyfsat vältränade (såna som vi) kan maxrejsa i 25

Väggen är definitivt inte samma sak som att ha tömt sina glykogendepåer.

Micke; jag är med på vad du menar (tror jag).
Lade nog för stor vikt vid "trötta ut + muskelfiber" och tänkte snarare på neuromuskulär uttröttning, något som är svårare att skapa hos de uthålliga typ 1. Vid träningsvolymer som skapar en neuromuskulär fat

Muskelglykogenet går inte ner till 0 efter arbete till subjektiv utmattning. Och även om man är i princip glykogentom efter 4 timmar långpass på fettfrukost och utan kolhydrattillförsel så går det nog att spurta ur lite glykogen ur typII-fibrerna, förutsa

Anders: Tidigare i tråden var det en länk till en kille som just experimenterade med att träna på tömda eller dåligt fyllda glykogendepåer. Kan snöpulsade i 70 minuter kvällen innan och åt inget kolhydratrikt innan nästa dags pass. Viss återfylls väl depå