Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka på långpassen
You need to log in to create posts and topics.

@Anders: efter långvarig högintensivt arbete utan kolhydratpåfyllning under/efter arbete så är INTE glykogenet återställt efter en natts sömn.
Det är snarare väldigt tomt.

.

Muskler kräver insulin för att ta upp glukos. Glukos utan tillförda kolhydrater kan bildas i levern i glukoneogenesen, och kommer så ut i blodbanan. Detta ger dock ett mycket litet (om ens något) insulinpåslag. Således kan inga glykogendepåer i muskulatur

Och varför är detta evolutionärt relevant, eftersom evolutionen tas upp. Jo eftersom röda blodkroppar saknar cellkärna och mitokondrier kan de ENDAST göra energi av glukos. Och röda blodkroppar bär syret i kroppen. Alltså prioriterar kroppen vid nödsituat

Jag trodde att muskler under arbete klarar att ta upp glukos via glukostransportören GLUT4, och inte via insulin?

Efter ett pass däremot, när musklerna ska fyllas på igen, stimulerar just insulintoppen man får efter intag av snabba kolhydrater, bl a, de

True. Men jag svarade på ovanstående

"Jag har inga referenser på detta men skulle bli mäkta förvånad om en frisk individ inte skulle fylla upp depåerna helt under t.ex. en natt trots brist på föda m.m. "

Aha, OK. Jag var ff "ute på långpass" och energiomsättningen kring det i tankarna när jag skrev.

Mycket intressant och en typisk sak jag gärna skulle testat själv om jag kunde. Dessvärre är mina ben & höfter för klena för att fixa två redigt långa långpass med så lite som 8-12 timmars mellanrum. Återkommer gärna i frågan om ~1 år 😉

OT om evolution:

Intressant diskussion relaterat till denna:
Träning med låga energinivåer – praktisk tillämpning
(Länk tidigare från Frida)

Jacob Gudiol påstår tex följande: "Kan ju vara värt att nämna att ingen studie p

Apropå Linglings tidigare fråga:

"women exhibited greater fat oxidation rates from 35% to 85% maximal oxygen uptake, MFO (6.6 ± 0.9 vs. 4.5 ± 0.3 mg·kg FFM?1·min?1), and Fatmax (58.1% ± 1.9% vs. 50.0% ± 2.7% maximal oxygen uptake) than men (p < 0.05)."

Intressant, skulle alltså pulsbaserade träningsprogram anpassas efter kön också?