Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 21:37@Anders: efter långvarig högintensivt arbete utan kolhydratpåfyllning under/efter arbete så är INTE glykogenet återställt efter en natts sömn.
Det är snarare väldigt tomt..
@Anders: efter långvarig högintensivt arbete utan kolhydratpåfyllning under/efter arbete så är INTE glykogenet återställt efter en natts sömn.
Det är snarare väldigt tomt.
.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 22:23Muskler kräver insulin för att ta upp glukos. Glukos utan tillförda kolhydrater kan bildas i levern i glukoneogenesen, och kommer så ut i blodbanan. Detta ger dock ett mycket litet (om ens något) insulinpåslag. Således kan inga glykogendepåer i muskulatur
Muskler kräver insulin för att ta upp glukos. Glukos utan tillförda kolhydrater kan bildas i levern i glukoneogenesen, och kommer så ut i blodbanan. Detta ger dock ett mycket litet (om ens något) insulinpåslag. Således kan inga glykogendepåer i muskulatur
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 22:27Och varför är detta evolutionärt relevant, eftersom evolutionen tas upp. Jo eftersom röda blodkroppar saknar cellkärna och mitokondrier kan de ENDAST göra energi av glukos. Och röda blodkroppar bär syret i kroppen. Alltså prioriterar kroppen vid nödsituat
Och varför är detta evolutionärt relevant, eftersom evolutionen tas upp. Jo eftersom röda blodkroppar saknar cellkärna och mitokondrier kan de ENDAST göra energi av glukos. Och röda blodkroppar bär syret i kroppen. Alltså prioriterar kroppen vid nödsituat
Quote from Catharina Brattlin on 6 February 2011, 22:37Jag trodde att muskler under arbete klarar att ta upp glukos via glukostransportören GLUT4, och inte via insulin?
Efter ett pass däremot, när musklerna ska fyllas på igen, stimulerar just insulintoppen man får efter intag av snabba kolhydrater, bl a, de
Jag trodde att muskler under arbete klarar att ta upp glukos via glukostransportören GLUT4, och inte via insulin?
Efter ett pass däremot, när musklerna ska fyllas på igen, stimulerar just insulintoppen man får efter intag av snabba kolhydrater, bl a, de
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 22:49True. Men jag svarade på ovanstående
"Jag har inga referenser på detta men skulle bli mäkta förvånad om en frisk individ inte skulle fylla upp depåerna helt under t.ex. en natt trots brist på föda m.m. "
True. Men jag svarade på ovanstående
"Jag har inga referenser på detta men skulle bli mäkta förvånad om en frisk individ inte skulle fylla upp depåerna helt under t.ex. en natt trots brist på föda m.m. "
Quote from Catharina Brattlin on 6 February 2011, 22:54Aha, OK. Jag var ff "ute på långpass" och energiomsättningen kring det i tankarna när jag skrev.
Aha, OK. Jag var ff "ute på långpass" och energiomsättningen kring det i tankarna när jag skrev.
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 09:18Mycket intressant och en typisk sak jag gärna skulle testat själv om jag kunde. Dessvärre är mina ben & höfter för klena för att fixa två redigt långa långpass med så lite som 8-12 timmars mellanrum. Återkommer gärna i frågan om ~1 år 😉
OT om evolution:
Mycket intressant och en typisk sak jag gärna skulle testat själv om jag kunde. Dessvärre är mina ben & höfter för klena för att fixa två redigt långa långpass med så lite som 8-12 timmars mellanrum. Återkommer gärna i frågan om ~1 år 😉
OT om evolution:
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 10:04Intressant diskussion relaterat till denna:
http://ormmicke.wordpress.com/2011/02/01/traning-med-laga-energinivaer-praktisk-tillampning/#comments
(Länk tidigare från Frida)Jacob Gudiol påstår tex följande: "Kan ju vara värt att nämna att ingen studie p
Intressant diskussion relaterat till denna:
Träning med låga energinivåer – praktisk tillämpning
(Länk tidigare från Frida)
Jacob Gudiol påstår tex följande: "Kan ju vara värt att nämna att ingen studie p
Quote from Funbeat user on 18 February 2011, 12:39Apropå Linglings tidigare fråga:
"women exhibited greater fat oxidation rates from 35% to 85% maximal oxygen uptake, MFO (6.6 ± 0.9 vs. 4.5 ± 0.3 mg·kg FFM?1·min?1), and Fatmax (58.1% ± 1.9% vs. 50.0% ± 2.7% maximal oxygen uptake) than men (p < 0.05)."
Apropå Linglings tidigare fråga:
"women exhibited greater fat oxidation rates from 35% to 85% maximal oxygen uptake, MFO (6.6 ± 0.9 vs. 4.5 ± 0.3 mg·kg FFM?1·min?1), and Fatmax (58.1% ± 1.9% vs. 50.0% ± 2.7% maximal oxygen uptake) than men (p < 0.05)."
Quote from Funbeat user on 18 February 2011, 16:00Intressant, skulle alltså pulsbaserade träningsprogram anpassas efter kön också?
Intressant, skulle alltså pulsbaserade träningsprogram anpassas efter kön också?