Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Japp, dum nybörjare är man men nu har jag lyckats komma upp från sommarens löjliga 3 km tre gånger i veckan till att nu ligga på runt milen till 15 km om dagen. Försökte följa ett marathon schema men som alltid blev suget för stort att bara köra 8 Km etc.

Det beror på hur gammal man är, men är du "gubbe" som du säger, så vila åtminstone ett par dagar i veckan (ju äldre, desto fler dagar vila). Detta enligt Runners World. Bortsett från Runners World, så säger sunt förnuft och lite kunskap om muskler och ske

Kör på! Så länge du varierar träningen så är det inga problem.
Att springa 10km i lugnt tempo anser en del vara en vilodag. Lyssna på kroppen bara, känner du dig väldigt sliten lägger du in en helt träningsfri dag.

Har man virit sparsam med träning och löpning så ska man vara försiktig med att öka dosen för mycket när man väl satsar, och satsar verkar du göra om målet varit att följa ett marathonträningsprogram.

Jag brukar dela upp träningen i två delar: uthållighe

När man tittar i din träningsdagbok Mathias ser man att du nu tränar upp mot 10 mil/vecka och med lätthet springer pass på 90 minuter (17 kilometer).

Om det stämmer att det först var i somras som du började springa 3 km tre dagar per vecka har jag två sa

Början på året är inte löpning, det är mer jogging. 8 minuter per Km är ungefär ner mot snabb promenad. Har gått en hel del och då gått långt så ben är rätt starka och så är senor och fötter tror jag. Har i många år vandrat mycket och främst då med ryggs

Eva säger i sin punkt 2) allt som behöver sägas i ämnet.

Det är just planen som jag funderar på hur den skall vara. Jag har alltid kört 100% på allt jag gör. Håller det så håller det. Orkar jag springa lägre/ snabbare å gör jag det. Inte tanke där med andra ord. Inte så klokt men men så blir det när panbenet är

En plan kan kanske vara att följa det marathonprogram som du följer om du känner att det känns bra!
Då menar jag att du ska FÖLJA DET och inte lägga till en massa där det ligger vilodagar!

Kan det vara en bra plan???

Lägg till två vilodagar under veckan det är inte under träning som du blir bättre det är under vila.

Förr eller senare kommer du att skada dig om du fortsätter som du gör och då kan det ta ändå längre tid innan du kan springa igen.