Quote from Funbeat user on 9 January 2010, 23:25Under mina normala träningsveckor så ser jag till att ha 2 dygns sammanhängande vila per vecka och i direkt anslutning till toppmånaden så vilar jag minst en vecka.
Det märks en väldig skillnad sedan när man drar på igen då man fått tillbaka den ork man
Under mina normala träningsveckor så ser jag till att ha 2 dygns sammanhängande vila per vecka och i direkt anslutning till toppmånaden så vilar jag minst en vecka.
Det märks en väldig skillnad sedan när man drar på igen då man fått tillbaka den ork man
Quote from Fredrik Närenfors on 10 January 2010, 00:24Vet inte hur det är med löpning och vila, men i alla fall cyklister använder sig av sk aktiv vila. Det innebär att på en vilodag cyklar man i ca 45 minuter på lågt motstånd och hög kadens. På det viset spolar man ut alla slaggprodukter ur musklerna utan a
Vet inte hur det är med löpning och vila, men i alla fall cyklister använder sig av sk aktiv vila. Det innebär att på en vilodag cyklar man i ca 45 minuter på lågt motstånd och hög kadens. På det viset spolar man ut alla slaggprodukter ur musklerna utan a
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 00:35Jo det stämmer som du säger Per, problemet i diskussionen blir väl bara att det krockar lite när alla talar i egen sak, cyklister, kortdistanslöpare, långdistanslöpare och triathleter och vardagsmotionärer...;)
Jo det stämmer som du säger Per, problemet i diskussionen blir väl bara att det krockar lite när alla talar i egen sak, cyklister, kortdistanslöpare, långdistanslöpare och triathleter och vardagsmotionärer...;)
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 08:03Lydiard sa "never take a day off". Om det går segt kan man jogga några dagar tills man är pigg igen.
Lydiard sa "never take a day off". Om det går segt kan man jogga några dagar tills man är pigg igen.
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 20:11"FunBeat Streak Runners.."
"FunBeat Streak Runners.."
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 21:50Sportspegeln i går intervjuade Rickardsson som åkt så bra i tour de skii i veckan. Vad är det som gjort att det lossnat i år tror jag frågan var. "Har lagt in mer vila" svarade han.
Sportspegeln i går intervjuade Rickardsson som åkt så bra i tour de skii i veckan. Vad är det som gjort att det lossnat i år tror jag frågan var. "Har lagt in mer vila" svarade han.
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 22:34Självklart ska man vila. Men man hinner vila även om man springer varje dag. Om du springer på mornen ena dagen och på kvällen nästa dag får du en 1.5 dags vila (H). Spontant känns det som att vi på motionärsnivå överskattar våra behov av vila då de allra
Självklart ska man vila. Men man hinner vila även om man springer varje dag. Om du springer på mornen ena dagen och på kvällen nästa dag får du en 1.5 dags vila (H). Spontant känns det som att vi på motionärsnivå överskattar våra behov av vila då de allra
Quote from Funbeat user on 10 January 2010, 23:40Alla "vi" på motionärsnivå?
Nån som vet vilken sida den hårdsatsande eliten hänger på?;)
Alla "vi" på motionärsnivå?
Nån som vet vilken sida den hårdsatsande eliten hänger på?;)
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 08:13Sen mPste man ju anpassa träningsveckan till vad livet i övrigt bjuder på för fysiska ansträngningar. Det är väl få förunnat att bara kunna softa fram all den tid man inte tränar.
Sen mPste man ju anpassa träningsveckan till vad livet i övrigt bjuder på för fysiska ansträngningar. Det är väl få förunnat att bara kunna softa fram all den tid man inte tränar.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 11:54På tal om hårdsatsande elit kan jag inte avstå från att nämna Anders Gärderuds berömda formel för framgång på medeldistans:
2 x 7 x 52 x 10 vilket ska utläsas som "2 träningspass om dagen, 7 dagar i veckan 52 veckor om året och i 10 år.
Det antivilodag
På tal om hårdsatsande elit kan jag inte avstå från att nämna Anders Gärderuds berömda formel för framgång på medeldistans:
2 x 7 x 52 x 10 vilket ska utläsas som "2 träningspass om dagen, 7 dagar i veckan 52 veckor om året och i 10 år.
Det antivilodag