Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr jag lurad eller?
You need to log in to create posts and topics.

Men Linn, är ditt naturliga steg att springa/gå med lätt utåtvinklade fötter? Det är nämligen mitt naturliga steg, och om jag ändrar och försöker springa rakt så får jag problem med hälsenor bl.a. Klart att man ska försöka springa med så god teknik som mö

Varierad träning, är en viktig nyckel!

* mest lågintensiv träning > 70%. Hög frekvens viktigt!
* löp på olika underlag, inte bara asfalt och spår, ut i skogen, ut på stigar.
* backträning, ok jobbigt med förbättrar garanterat löpsteget. (Gärna under lång

Anders, du ska helt klart prova att springa med kortare steg och högre kadens. Jag har provat sista tiden och det har gjort stor skillnad. Det är lättare att få till en steglängd som passar muskelstyrkan och ansträngningen om man inte tvingar sej att ta s

Verkligen Mela? Jag trodde min springstil nötte fel på mina ben... Mina vadmuskler kännslite "snea" ut på grund av belastningen, men vet inte nog om anatomi för att säga om det är normalt...
Jag har inte kunnat hålla koncentrationen länge men har inte kän

Daniel och Peter: Tack för tipset om steglängden. Det har jag inte tänkt på och det ska jag testa. Låter ju som det borde vara nyckeln, tonårstrippen. En kosmetisk fråga: ser man inte lite knäpp ut? Man pinnar på som attan men inget händer? (H)

Linus: du och jag verkar ha liknande erfarenhet av att ”krypa fram”. Jag misstänker lite att mitt mest naturliga löpsteg har fostrats av 20-metersrusher under 20 års handbollsspelande, så att lunka fram är inte helt naturligt för mig.

Hur gör du nu? Har

Guson: Jag brukar köra ett backpass i veckan där jag kör nåt slags fartlek bland backarna i en 30-40 minuter. När du kör backträning i långpassen, hur brukar du göra då? Kör du en kuperad bana eller lägger du in det som ett parti i passet?

> En kosmetisk fråga: ser man inte lite knäpp ut? Man pinnar på som attan men inget händer?

Ah, den berömda cool-faktorn!
Men så länge man ser svettig ut är man väl... cool? Nä nu blev det konstigt?

Ser man inte lite knäpp ut?

Jo, men det flesta "svensson" tycker nog du ser knäpp ut bara du tränar, så varför bry sig?

Anders, jag försöker att springa "vackert", alltså fortfarande sträcka på mig och ha svung i benen (inte krypa ihop och dra upp axlar och armar). Skillnaden på hur jag sprungit för några år sedan och nu är alltså nästan bara vinkeln på knät när foten går