Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr maran en mara?
You need to log in to create posts and topics.

Kalle: Jag hade nästan dubbelt så många (19st) långpass över inför höstens katastrofmarathon!

PS, ska de vara inom en viss tid innan maran också? Nu räknade jag ända bak till 2004... 🙂

Mina 5 cent: många blir chockade av den TID som deras kropp kommer att vara i konstant rörelse. De flesta stirrar sej blinda på sträckan i kilometer, men tänker inte på att det är 4-5-6 timmar dom ska vara igång.
En del har inte tränat på att äta eller dr

Segrarna i marathon springer näst intill alltid i jämn fart. De förmår känna sin kapacitet och går ut i det tempo de vet att de kan hålla hela loppet just den dagen startskottet går.

Den självkännedomen kräver en viss rutin. Den får man bara genom att t

Kan var mängder med orsaker till varför man kroknar på maran. Brukar försöka ha koll på pulsen åtminstone i början av loppen. Skuld i början av loppen får man betala dyrt för. Hellt klart är så jämnt tempo som möjligt bra, dessutom är det roligare att ha

Väldigt intressanta synpunkter!
Hur är det för er som "misslyckas" på maran, går ni ut med ett rimligt tempo i förhållande till ert PB på halvmaran och krashar eller sätter ni från början upp ett defensivt lågt tempo som ni nästan fullföljer?

Ta tex ett

Jag sprang halvmaran för två år sen på 1:49. (5:11 tempo)
Gav mig på maran i somras och höll 5:20 tempo första halvan, fick kramp efter 23km och var helt körd därefter. I mål på 4:02
Jag var bättre tränad men hade alldeles för få pass över 30k i kroppen.

Daniel: Tror du inte du hade klarat det bättre med att lägre utgångstempo? Säg 5:30-5:40.

Näe, Peter. Visst finns det många exempel på löpare som fått sämre tid pga för hård öppning än vad de kunnat få med ett jämnare upplägg, men det finns också många exempel där löpare helt enkelt inte är tränade för maran och kommer underprestera oavsett up

OK, jag försöker bara förstå problematiken och vad bästa strategi är om man ändå någon gång tänker löpa maran trots avsaknad av långpassträning i rätt mängd.

Då skulle kanske frågan istället kunna vara (som jag också är intresserad av) om en hårdare start än man har kapacitet för straffar sig hårdast för en person med bra, respektive dålig uthållighet?

Det finns faktorer som talar för båda sakerna. Den välträ