Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 12:40Eftersom längdlandslaget mäter tid 😉
Så klart får man göra som man vill, jag vet att jag personligen springer mer givande _långpass_ när jag tänker tid snarare än distans, vet inte varför det blir så...
Kvalité då räknar jag varenda centimeter 😉
Eftersom längdlandslaget mäter tid 😉
Så klart får man göra som man vill, jag vet att jag personligen springer mer givande _långpass_ när jag tänker tid snarare än distans, vet inte varför det blir så...
Kvalité då räknar jag varenda centimeter 😉
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 13:27Psykologiskt tycker jag att det känns lättare att tänka i distans, men när man planerar hur långa pass man ska springa tror jag på att räkna tid. Därför blir det ofta så att jag tänker att jag ska springa t.ex. långpass i 2,5 timmar i 5-minuterstempo, vil
Psykologiskt tycker jag att det känns lättare att tänka i distans, men när man planerar hur långa pass man ska springa tror jag på att räkna tid. Därför blir det ofta så att jag tänker att jag ska springa t.ex. långpass i 2,5 timmar i 5-minuterstempo, vil
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 13:33Fördelen att räkna enbart tid är att man inte springer för fort för att få ut det man tänkt med passet - förbättra uthållighet och aerobisk kapacitet.
Tänker jag distans blir det ofta så att jag drar på onödigt fort. Säg att jag skall göra ett +30 km pas
Fördelen att räkna enbart tid är att man inte springer för fort för att få ut det man tänkt med passet - förbättra uthållighet och aerobisk kapacitet.
Tänker jag distans blir det ofta så att jag drar på onödigt fort. Säg att jag skall göra ett +30 km pas
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 14:56Håller med om att det är bra att tänka "tid" istället för "km" på vissa pass. Återhämntningspass och långpass är 2 av dessa.
Däremot tycker jag det är tvärtom på intervaller och snabbdistans. Då är det lättare att "lura" mig själv genom att tänka "halva
Håller med om att det är bra att tänka "tid" istället för "km" på vissa pass. Återhämntningspass och långpass är 2 av dessa.
Däremot tycker jag det är tvärtom på intervaller och snabbdistans. Då är det lättare att "lura" mig själv genom att tänka "halva
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 15:04Jag hör till de som är snabbare på längre distanser. Springer tex intervaller i snigelfart (4:00-:15/km), I kid you not, men kan ligga och nöta i 4:50 tempo hur länge som helst, eller i alla fall ett helt marathon. I mitt fall är det uppenbart att jag ffa
Jag hör till de som är snabbare på längre distanser. Springer tex intervaller i snigelfart (4:00-:15/km), I kid you not, men kan ligga och nöta i 4:50 tempo hur länge som helst, eller i alla fall ett helt marathon. I mitt fall är det uppenbart att jag ffa
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 15:21Hur långa är dina 4:00-4:15-intervaller? Det är verkligen inte snigelfart, så om det inte är riktigt korta och intensiva intervaller tycker jag snarare att det låter som du är snabbare på korta distanser.
Hur långa är dina 4:00-4:15-intervaller? Det är verkligen inte snigelfart, så om det inte är riktigt korta och intensiva intervaller tycker jag snarare att det låter som du är snabbare på korta distanser.
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 19:28Mitt facit kommer på söndag då jag skall begå premiär på maran i hamburg.
Mina tider hittills:
10 k 45
halvmara 1,44
lidingö 3 hMålet är under 4 h
Mitt facit kommer på söndag då jag skall begå premiär på maran i hamburg.
Mina tider hittills:
10 k 45
halvmara 1,44
lidingö 3 h
Målet är under 4 h
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 20:32Pontus: Wow, du gjorde mig just glad! Jag har aldrig kännt mig snabb! De är runt 800-1200 m för närvarande. Borde de inte egentligen vara snabbare for en som springer marathon i 4:50/km (förhoppninsvis 4:45 i juni)? De flesta av mina kompisar är snabbare
Pontus: Wow, du gjorde mig just glad! Jag har aldrig kännt mig snabb! De är runt 800-1200 m för närvarande. Borde de inte egentligen vara snabbare for en som springer marathon i 4:50/km (förhoppninsvis 4:45 i juni)? De flesta av mina kompisar är snabbare
Quote from Funbeat user on 22 April 2010, 00:29Till Sven: För att klara maran under 4 tim bör du gå ut en aning lösare än ditt 1/2-mara-tempo. Jag själv sprang halvan på 1:49 och maran kort därefter på 4:04 med negativ pitch (alltså snabbare på slutet än i början). Se till att få riktig näring i kropp
Till Sven: För att klara maran under 4 tim bör du gå ut en aning lösare än ditt 1/2-mara-tempo. Jag själv sprang halvan på 1:49 och maran kort därefter på 4:04 med negativ pitch (alltså snabbare på slutet än i början). Se till att få riktig näring i kropp
Quote from Funbeat user on 22 April 2010, 08:29Jenny: Enligt Daniels Running Formula är detta lämpliga tempon om man springer en maraton på 4:50/km:
E: 5:40/km
T: 4:33/km
I: 4:12/kmSå om man tror på detta verkar du ligga helt rätt med din intervallträning.
Jenny: Enligt Daniels Running Formula är detta lämpliga tempon om man springer en maraton på 4:50/km:
E: 5:40/km
T: 4:33/km
I: 4:12/km
Så om man tror på detta verkar du ligga helt rätt med din intervallträning.