Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄr maran en mara?
You need to log in to create posts and topics.

Jag vill också springa en mara och har strategin en halmara i år, en halvmara på en bra tid nästa år, och en helmara tidigast 2012. Som flera redan har intygat så verkar mycket hänga på den sista milen. Hänga eller haverera... Låter deppigt om långpass på

Jag tror inte man behöver springa mycket längre än 30km på träning. Bara man springer många långpass kring 25-30km, och flera av dem i halvhög fart eller med fartökningar. Det blir tillräckligt tuffa pass. Och som motionär behöver man inte springa längre

Synnerligen intressant diskussion detta. Tack för skapandet Peter P (t+)

Jag springer milen på kring 46-47 minuter i dagsläget, solen i ryggen, hemlängtan och allt det där.

Målet är att kunna klämma varvet på 1:45 och Berlin på under 4 h (L).

Gjorde m

Mikael:
Jag tycker också detta är hyperintressant. All kunskap är av godo.
Hur såg din 4:18 mara ut uppdelat på 10K tider?
Vad hade du initialt för målsättning och starttempo?

Är det inte även en fråga om många mil i benen totalt över en period?

Kör man exempelvis utefter sin egen förmåga många mil/vecka så kan ju även ett långpass runt 25-30 km vara tillräckligt, då benen redan innan långpasset är relativt trötta. Eller tänke

Två förklaringar som jag ser det:

För löpare som inte är vana att träna så mycket handlar det framför allt om muskulära begränsningar. Man kan inte utnyttja den kondition man har, eftersom benen är helt söndersprungna efter några mil.

För mer vana löpar

Jag har gjort en halvmara på 1:35 och skall i september göra maradebut i Berlin och har som mål sub 3:45, allt under det skulle vara förvånande.

Eftersom jag samtidigt jag tränar mot maran, så blir det intervaller och fartträning för halvmarorna som skal

Fredrik, varför så pessimistisk?

Gör du halvmaran på 1:35 bör du lätt gå under 3:30 på hela distansen. Det bör du klara enligt mig genom att bara nöta distans 3-5 ggr/v. Där du under sommaren försöker springa 2h - 3h en eller två gånger i månaden, farten

Förresten: När det gäller långpass gagnar det alla att prata om _tid_ istället för _distans_. Man bör köra långpass som är från knappt full tänkt tävlingstid till halva tävlingstiden.

Isabellah Andersson springer ett 3h pass relativt ofta (nästan varje

Varför ska man mäta i tid? Jag har alltid mätt mina pass i distans och det tycker jag känns lämpligast. Utom återhämtningsjoggar, då känns tid mer lämpligt.