Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 17:20Sidvind är inte kul, fick känna på det nerför på Fuerteventura, och det var bara att sakta in, annars hade jag blåst ut mitt i vägen.. Så visst ska hjulen även där vara så lite känsliga som möjligt. Tror jag ska satsa på ett par lätta o starka hjul som är
Sidvind är inte kul, fick känna på det nerför på Fuerteventura, och det var bara att sakta in, annars hade jag blåst ut mitt i vägen.. Så visst ska hjulen även där vara så lite känsliga som möjligt. Tror jag ska satsa på ett par lätta o starka hjul som är
Quote from Berit Bengtson on 10 January 2009, 17:50Gunnar:
Du har ingen erfarenhet av segling antar jag?
Den sidvindseffekt Rasmus skriver om har seglare använt sig av sedan urminnes tider.
Eller åtminstone sålänge som det har funnits båtar som har kunnat segla högre mot vind än halv-vind(tror jag det het
Gunnar:
Du har ingen erfarenhet av segling antar jag?
Den sidvindseffekt Rasmus skriver om har seglare använt sig av sedan urminnes tider.
Eller åtminstone sålänge som det har funnits båtar som har kunnat segla högre mot vind än halv-vind(tror jag det het
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 18:00Jag har seglat mycket, men skillnaden när man seglar är att man vinklar ut seglet lite från båtens centrumlinje, för att en del av vindens tryck ska driva båten framåt.
När jag tittar på HED-sidan och i Håkans länk så hittar jag inget om någon framåtrikt
Jag har seglat mycket, men skillnaden när man seglar är att man vinklar ut seglet lite från båtens centrumlinje, för att en del av vindens tryck ska driva båten framåt.
När jag tittar på HED-sidan och i Håkans länk så hittar jag inget om någon framåtrikt
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 18:39Den framåtriktade kraften minskar den bakåtriktade kraften. Nån nettokraft framåt blir det inte annat än möjligen för riktigt speciella kombinationer av däck, fälg och vindvinkel.
Gunnar, du var också flygnörd, var det inte så?
En tjock vingprofil med s
Den framåtriktade kraften minskar den bakåtriktade kraften. Nån nettokraft framåt blir det inte annat än möjligen för riktigt speciella kombinationer av däck, fälg och vindvinkel.
Gunnar, du var också flygnörd, var det inte så?
En tjock vingprofil med s
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 18:51Du avser antagligen det så kallade nossuget. Visst, vid omströmning av framkanten kan man få en framåtriktad kraft, men summan av tryckfördelningen runt en vingprofil gör att man får ett luftmotstånd. Om du lyckas med något annat har du tagit fram en ving
Du avser antagligen det så kallade nossuget. Visst, vid omströmning av framkanten kan man få en framåtriktad kraft, men summan av tryckfördelningen runt en vingprofil gör att man får ett luftmotstånd. Om du lyckas med något annat har du tagit fram en ving
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 19:00Men du glömmer att cykeln, till skillnad från ett flygplan, är låst till marken, och kan därför "ta upp" kraften i vissa riktningar. Samma sak med segelbåtar. Skulle man sätta segel på en gummibåt utan köl så skulle gummibåten fara med i stort sett i vind
Men du glömmer att cykeln, till skillnad från ett flygplan, är låst till marken, och kan därför "ta upp" kraften i vissa riktningar. Samma sak med segelbåtar. Skulle man sätta segel på en gummibåt utan köl så skulle gummibåten fara med i stort sett i vind
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 19:08Verkar dumt att kryssa över hela vägen.
Verkar dumt att kryssa över hela vägen.
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 21:05Jämförelsen med segelbåtar stämmer inte helt, som jag skrev förut. Seglet är alltid lite utvridet relativt båtens längdriktning, så att en komposant av vindens tryck mot seglet kan driva båten framåt.
För att ett hjul ska kunna ge en kraft framåt, (se ht
Jämförelsen med segelbåtar stämmer inte helt, som jag skrev förut. Seglet är alltid lite utvridet relativt båtens längdriktning, så att en komposant av vindens tryck mot seglet kan driva båten framåt.
För att ett hjul ska kunna ge en kraft framåt, (se ht
Quote from Funbeat user on 10 January 2009, 21:56Fp. David P: Jag tror jag frågar den som ska köpa hjulen. Och mig själv kanske. Jag har nästan aldrig möjlighet att komma iväg på träningsläger på våren, utan försöker nog köpa mig snabb istället för att träna mig snabb. Men jag tror det senare är mer eff
Fp. David P: Jag tror jag frågar den som ska köpa hjulen. Och mig själv kanske. Jag har nästan aldrig möjlighet att komma iväg på träningsläger på våren, utan försöker nog köpa mig snabb istället för att träna mig snabb. Men jag tror det senare är mer eff
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 09:09Hmm, som Rasmus var inne på så måste man ju ta hänsyn till sidkraften mellan däcket och marken. Utöver det kan man titta på vilket "glidtal" hjulet har om man betraktar det som en vinge. Ska titta lite närmare på det när jag har tid.
Hmm, som Rasmus var inne på så måste man ju ta hänsyn till sidkraften mellan däcket och marken. Utöver det kan man titta på vilket "glidtal" hjulet har om man betraktar det som en vinge. Ska titta lite närmare på det när jag har tid.