Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 20:38Här har vi nog beskrivningen av hur det fungerar. Jag har tittat på hjulet som om det är en vinge i form av en rund skiva, som flyger med en anfallsvinkel av 15 grader. Lyftkraften för en vinge ritas vinkelrät mot luftströmmen, motståndet ritas parallellt
Här har vi nog beskrivningen av hur det fungerar. Jag har tittat på hjulet som om det är en vinge i form av en rund skiva, som flyger med en anfallsvinkel av 15 grader. Lyftkraften för en vinge ritas vinkelrät mot luftströmmen, motståndet ritas parallellt
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 20:38Här har vi ett bättre hjul, dvs ett hjul med mindre motstånd (D). Då pekar totalkraften lite framåt. Ett glidtal på 4,2 vid 15 graders anfallsvinkel verkar vara fullt rimligt för en cirkelformad vinge. Titta här t.ex. : http://www.discwing.com/pdf/AIAA-20
Här har vi ett bättre hjul, dvs ett hjul med mindre motstånd (D). Då pekar totalkraften lite framåt. Ett glidtal på 4,2 vid 15 graders anfallsvinkel verkar vara fullt rimligt för en cirkelformad vinge. Titta här t.ex. : http://www.discwing.com/pdf/AIAA-20
Quote from j sollerman on 12 January 2009, 20:42aha!
aha!
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 21:02Bra, då kan vi väl sätta snurr på ett antal dischjul (jag läser det alltid först som disch-jul!) och skicka iväg dem genom luften så vi får deras roterande glidtal? 😀
Sen tror jag det blir ganska konstiga luftflöden runt en cirkelformad vinge som dessut
Bra, då kan vi väl sätta snurr på ett antal dischjul (jag läser det alltid först som disch-jul!) och skicka iväg dem genom luften så vi får deras roterande glidtal? 😀
Sen tror jag det blir ganska konstiga luftflöden runt en cirkelformad vinge som dessut
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 22:08Om man orkar läsa hela AIAA-rapporten som jag länkade till så får man nog reda på rätt mycket om sånt.
Om man orkar läsa hela AIAA-rapporten som jag länkade till så får man nog reda på rätt mycket om sånt.
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 22:32Jag orkade inte ens ladda ner den! 😀
Nä, men allvarligt talat så gillar jag att läsa rapporter. Jag har laddat ner och läst ett femtiotal NACA- och NASA-rapporter, bland annat. NACA TR 824 är ju en klassiker!
Jag orkade inte ens ladda ner den! 😀
Nä, men allvarligt talat så gillar jag att läsa rapporter. Jag har laddat ner och läst ett femtiotal NACA- och NASA-rapporter, bland annat. NACA TR 824 är ju en klassiker!
Quote from Funbeat user on 13 January 2009, 00:45Så, nu har jag skummat igenom den.
Det man ska komma ihåg är att det som står i rapporten gäller för en skiva som rör sig genom ostörd luft. Bakhjulet på en cykel upplever inte nåt sånt.
Intressant att notera att Reynolds-talen är i samma intervall för f
Så, nu har jag skummat igenom den.
Det man ska komma ihåg är att det som står i rapporten gäller för en skiva som rör sig genom ostörd luft. Bakhjulet på en cykel upplever inte nåt sånt.
Intressant att notera att Reynolds-talen är i samma intervall för f
Quote from Funbeat user on 13 January 2009, 10:27Bra Gunnar med genomgången, att detta blev utrett en gång för alla!
Bra Gunnar med genomgången, att detta blev utrett en gång för alla!
Quote from Funbeat user on 13 January 2009, 10:30Gunnar: Zipp Sub9:s sidor är välvda och har annan inverkan på vindens rörelse över ytan samt har "dimples" som också påverkar aerodynamiken.
Gunnar: Zipp Sub9:s sidor är välvda och har annan inverkan på vindens rörelse över ytan samt har "dimples" som också påverkar aerodynamiken.
Quote from Funbeat user on 13 January 2009, 19:26Ja, det där med gropar i ytan, Reynolds tal och hur mycket cykeln och cyklisten stör luften innan den når hjulet gör att man kan diskutera det här ämnet i evighet.
Det sägs ju att släta ben ger lägre luftmotstånd, men varför säljs det då flaskor med gol
Ja, det där med gropar i ytan, Reynolds tal och hur mycket cykeln och cyklisten stör luften innan den når hjulet gör att man kan diskutera det här ämnet i evighet.
Det sägs ju att släta ben ger lägre luftmotstånd, men varför säljs det då flaskor med gol